Waarom wordt de naam van de geboortegemeente opgenomen in het Nederlandse paspoort en de ID-kaart, terwijl er gesproken wordt over de geboorteplaats?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.8K

Het beste antwoord

Dat met die ziekenhuizen is grote nonsens. Dit heeft er mee te maken dat de gemeente in Nederland het laagste bestuursorgaan in Nederland is. Een kind aangeven doe je bijvoorbeeld ook bij een gemeente. Een gemeente bestaat uit een aantal woonplaatsen die worden aangeduid als 'kernen', zo is de woonplaats Amsterdam een kern van de gemeente Amsterdam, Buiksloot is ook een kern van die gemeente. Wettelijk gezien wordt er geen onderscheid meer gemaakt tussen dorpen en steden, maar wordt bestuursrechtelijk alleen maar gesproken over gemeenten.
Omdat er dus in het bestuursrecht niet gesproken wordt over een woonplaats of een kern wordt in officiële documenten de geboortegemeente opgenomen.
Er is hier trouwens één uitzondering op als je geboren bent in het buitenland, dan wordt de geboorteplaats ogenomen alsmede het land van geboorte.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit heeft er mee te maken dat de gemeente in Nederland het laagste bestuursorgaan in Nederland is

Deze zin moet uiteraard zijn: Dit heeft er mee te maken dat de gemeente in Nederland het laagste bestuursorgaan is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat behoorlijk wat plaatsen, met name de wat kleinere, samengevoegd zijn tot 1 gemeente.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zodat de demografisch weten waar iedereen vandaan komt en eventueel het dichtbijzijnde ziekenhuis is waar de mensen heen gaan als ze zien zijn om dat ook bij te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De laatste jaren zijn veel plaatsen samengevoegd tot een grote bestuurlijke gemeente. In zo'n gemeente liggen dus meerdere plaatsen.
Een voorbeeld hiervan is de nieuwe gemeente Stichtse Vecht. Die bestaat uit ondermeer Maarssen, Breukelen. Loenen.
Als je geboren wordt in Maarssen is dat je geboorteplaats, maar De Stichtse Vecht is de geboortegemeente
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat een gemeente een geografische verzamelplaats is en elke gemeente een gezamenlijke plaats van registratie heeft.
Je dient het woord plaats in deze kwestie dus in een ruimere context zien.

Als iemand vraagt waar jij woont dan zeg je doorgaans toch ook gewoon de naam van de stad of gemeente waarin je woont en dan ga je er toch ook niet van uit dat die persoon jouw exacte adres wenst te weten?

Sommige woorden moet je letterlijk nemen om juist begrepen te worden, anderen net niet.
Begrijp je?

Fijn weekend gewenst...
op eender wiens geboorteplaats je vertoeft ;-)