Kan de staatsschuld van 400 miljard überhaupt nog wel door Nederland worden afgelost?

Kan de staatsschuld van 400 miljard überhaupt nog wel door Nederland worden afgelost? Mijn iPhone App geeft aan dat we heel binnenkort de schuld van die omvang zullen bereiken. Maar het loopt ondertussen op met €1000,- per seconde. Komen we daar nog wel uit? Wat zou er dan moeten gebeuren / wat is ervoor nodig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Het is nog maar de vraag òf die staatsschuld ooit afgelost moet worden, en of dat ook werkelijk de bedoeling is.
Natuurlijk is 400 miljard veel geld, en al die te betalen rente is ook wel een beetje zonde van het geld, maar er is bijna geen land ter wereld dat geen staatsschuld heeft.

Als over 10 jaar de staatsschuld nog 400 miljard is, en de overheid heeft zinnige dingen met dat geleende geld gedaan, dan zullen er weinig mensen vinden, dat de overheid geen geld had moeten lenen.

Zolang de overheid met geleend geld investeert in scholen, snelwegen, leefbaarheid, welzijn, en noem maar op, dan is dat lenen verstandig geweest. We leven niet in Griekenland, en het valt hier allemaal reuze mee. D.w.z. de rente is op te brengen, en we profiteren allemaal van de uitgaven die de overheid doet met geleend geld.

Geld lenen hoeft niet altijd onverstandig te zijn. Er zijn bedrijven met enorme schulden, die lopen als een tierelier, en meer dan de helft van de huishoudens heeft een gigantische hypotheekschuld. Niemand die zich daar echt druk over maakt, want het aangaan van die schuld is een investering, en je hebt een prima onderpand. Zolang je keurig iedere maand je hypotheeklasten op kan brengen, en de staat lost netjes de lopende schulden af, dan is er geen probleem.

Met schulden is niets mis; er is alleen maar iets mis met onbeheersbare schulden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel Barts3cundo! Wat precies een "bubble" is weet ik niet, maar misschien is dat wel hetzelfde als onbeheersbaar, oftewel Grieks. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het probleem is het onderpand. Vroeger toen was geld een bepaalde hoeveelheid goud waard en schulden stonden voor een onderpand. Toen de koppeling geld=goud niet meer bestond en geld enkel een te verwachte waarde presenteerde, werden schulden ook langzamer maar zeker meer een te 'verwachten' waarde... in het geval van Griekenland is er geen of nauwelijks onderpand en al helemaal geen te verwachten waarde...

Andere antwoorden (4)

400 miljard komt uit op een slordige 30.000 euro per inwoner. In theorie is dat nog af te lossen (Immers, we gaan er ook vanuit dan individuen een huis kunnen aflossen wat 200K euro kost)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geld drukken.. maar dan krijg je inflatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afbetalen is niet mogelijk. De economie zou anders exponentieel moeten groeien om de exponentieel groeiende rentekosten te kunnen betalen.
Er komt een punt dat de staat geen nieuwe kredieten meer kan opnemen bij de banken en dan wordt het tijd voor een staatsinsolventie. Zodra de boniteits-rating van Nederland wordt verlaagd is het einde dichtbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat er voor nodig is, is een begrotingsoverschot.
Zolang het begrotingstekort (rond 3 procent) groter is dan de inflatie (1 a 2 procent) blijft de schuld - ook relatief - groeien, tot groot genoegen van de banken...
We zouden op dit moment, geloof het of niet, gebaat zijn bij een stevige inflatie waardoor de schuld (relatief!) kleiner wordt.
Zo hebben veel landen in het verleden hun schuldproblemen opgelost en daarom was het 'linkse potverteren' twintig jaar geleden ook niet zo'n groot probleem. De 'rechtse bezuinigingstactieken' van de laatste jaren komen alleen de financiele instellingen ten goede!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een stevige inflatie is toch juist wat staat en banken bewegen om dan nog meer geld te lenen... dus of DAT de oplossing is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inflatie?... Maar ik heb begrepen dat dát nou juist tot onbeheersbare problemen heeft geleid vlak voordat de Tweede Wereldoorlog uitbrak. Moeten we daar dan wel aan beginnen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naja, het alternatief zijn onpopulaire politieke maatregelen die ze bv nu in Griekenland goed merken...