Is er tegenstrijdigheid in het beleid van de Tweede Kamer over de RvS?

Tegenstrijdigheid over RvS bij de Tweede Kamer?
De Raad van State adviseert de regering bij de totstandkoming van wetten en spreekt tevens recht over conflicten met de overheid.
Op 17 november heeft de 2e Kamer uitgesproken dat de RvS voortaan alleen maar mag adviseren en dat de rechtspraak naar een andere instelling moet.

Verwacht wordt dat de Tweede Kamer de huidige minister Donner gaat benoemen tot vicevoorzitter (“onderkoning”) van de RvS.
Dan wordt daarmee toch juist het rechtsspreken bevorderd?

Toegevoegd na 1 uur:
Verduidelijking: Dan wordt daarmee toch juist het RECHTS spreken in de rechtspraak bevorderd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

De Raad van State is onafhankelijk adviseur van de regering over wetgeving en bestuur en hoogste algemene bestuursrechter van Nederland. De werkwijze en taken van de Raad van State zijn vastgelegd in de Grondwet en in de Wet op de Raad van State. De Koningin is Voorzitter van de Raad van State. De dagelijkse leiding berust bij de vice-president, momenteel is dat mr. H.D. Tjeenk Willink.

Taken van de Raad van State

Adviseur van de regering en parlement over wetgeving en bestuur
Hoogste bestuursrechter

Wetgevingsadvisering
De regering is volgens de wet verplicht om de Afdeling advisering van de Raad van State om advies te vragen over:

Wetsvoorstellen
Algemene maatregelen van bestuur
Goedkeuringswetten voor internationale verdragen

De Tweede Kamer vindt dat de Raad van State geen rechtsprekende taak meer moet hebben. De Raad is nu zowel adviseur van de regering als de hoogste bestuursrechter.

De Raad van State adviseert bijvoorbeeld over wetsvoorstellen en algemene maatregelen van bestuur en spreekt recht in geschillen tussen burgers en de overheid.
Meerderheid

De VVD vindt dat die twee taken niet in één orgaan thuishoren. PvdA, SP en D66 zijn het daar mee eens, waardoor een Kamermeerderheid ontstaat. De partijen roepen het kabinet op de rechtsprekende taak van de Raad van State elders onder te brengen.

Minister Donner van Binnenlandse Zaken, die tussen 1997 en 2002 lid was van de Raad en nu ook vaak genoemd wordt als nieuwe vicepresident, voelt daar niets voor. Volgens hem biedt de combinatie van de twee functies in één orgaan ook voordelen.

Heeft niets met de persoon Donner te maken maar alles met de functie van de Raad van State adviserend als rechtsprekend .De meerderheid van de Tweede Kamer wil voor de Raad van State alleen een adviserende rol naar de Regering en geen Rechtsprekende rol meer.
groet

Toegevoegd na 1 uur:
Als ik de toevoeging aan je vraag goed begrijp (geen type fout) zeg je eigenlijk door de voorgenomen benoeming van Donner en eventueel echte benoeming van Donner de rechtspraak rechtser zou uitvallen.Dit zou in jouw opinie inhouden dat Nederland kent in theorie scheiding van de uitvoerende (regering), wetgevende (parlement) en rechterlijke macht niet waar is.Kan mij in die theorie vinden.Dus ja hierna geredeneerd word de RvS rechtser.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Heel informatief
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Maar je hebt al een plus van mij gehad
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is het minst slechte antwoord, omdat het uiteindelijk wel ingaat op de politieke gezindheid en gebrek aan souplesse en inlevingsvermogen van minister Donner maar hij er ongevraagd de twee petten van de RvS aan de orde stelt.