Waarom gaat bij een top in Brussel, voor Frankrijk de president en niet de eerste minister en voor Italie de eerste minister en niet de president?

Toegevoegd na 12 minuten:
Ook voor Griekenland ging steeds de PM en niet de president

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Omdat Silvio Bunga Bunga Berlusconi afgetreden is/gaat aftreden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat Berlusconi waarschijnlijk stopt. Hij lijkt zelf overstag. Echter is dit nog niet zeker.

Toegevoegd na 3 minuten:
Edit: Daarnaast is het hoogste in Italie: Eerste minister. Vandaar dat het lastig is een president te sturen!

Toegevoegd na 5 minuten:
Italië is net zoals Nederland en in tegenstelling tot Frankrijk en Duitsland een monarchie. In Nederland hebben we ook geen president, maar een minister-president. In Italië heet dit dus blijkbaar eerste-minister!

Toegevoegd na 6 minuten:
Edit: ik had had het fout, Italië is geen monarchie (meer). Echter hebben ze toch geen president, maar een eerste minister!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie geeft die - en waarom?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wil ik ook wel eens weten...
minnen prima, wel met reactie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idem hier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik 3 minnen kon geven.zou je.ze alle 3 krijgen. Eerst roep je dat Italië.een monarchie is. Daarna dat ze geen president hebben. De president van Italië is sinds 2006 Giorgio Napolitano.
Voor Frankrijk;
De President van de Franse Republiek (Frans: Président de la République française), in het dagelijkse spraakgebruik de President van Frankrijk, is het verkozen staatshoofd van Frankrijk, tevens co-prins van Andorra. De Franse president is een van de weinige staatshoofden binnen de Europese Unie die daadwerkelijke politieke macht uitoefenen en dan ook aanwezig is bij vergaderingen van de Europese Raad. De huidige president is Nicolas Sarkozy, Dus omdat hij de gekozen politieke leider is.
Voor Italië;
De president van de Italiaanse republiek (Italiaans: Presidente della Repubblica) is het staatshoofd en vertegenwoordigt de natie.
Berlusconi is de Premier en politiek leider. (net als Rutte Nederland).
voor Griekenland;
President van Griekenland Karolos Papoulias
Papademos is de nieuwe premier Griekenland en dus politiek leider.
groet