Wat gebeurt er met de moordenaars van Khadafi, wanneer ze berecht worden onder de wet van Sharia?

Er is geen verdrag met Libië, dus ze kunnen enkel in eigen land berecht worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Eigenlijk kun je daar nog niets over zeggen, omdat:

- het nog niet zeker is, of die moord een individuele actie was of dat het valt onder oorlogshandelingen.
- het nog maar afwachten is wat voor bewind er komt in Libie.
- de nationale overgangsraad, die het nu voor het zeggen heeft, weliswaar naar een Libie met de Islam als staatsgodsdienst wil, inclusief sharia, maar dat er niet voor niets over een "overgangsraad" wordt gesproken. Tegen de tijd dat er recht wordt gesproken is die nationale overgangsraad allang verdwenen en is er een min of meer definitief bewind.
- ook als er een Islam-bewind komt, is het nog niet zeker
of er wel een sharia komt. (al die moslims daar liggen ook weer over van alles met elkaar in de clinch)
- de sharia ook weer op veel verschillende manieren uitgelegd kan worden.
- er staat alleen maar een maximale straf vast voor moord in de sharia, en als die straf wordt opgelegd, ligt het aan de nabestaanden of die straf ten uitvoer wordt gelegd.

Het is dus alleen maar afwachten wat er gaat gebeuren.