Wat vindt de hardwerkende burger van de uitgaven van het koningshuis die gefinancierd worden door de belastingscenten.

Gezien de actuele situatie rondom meneer Willem Alexander en zijn stulpje in Mozambique. Ook natuurlijk de privé reizen van het koningshuis die uit de belastingspot gefinancierd wordt.

Toegevoegd na 6 uur:
"Wordt" moet uiteraard "worden" zijn en een vraag eindigt met een vraagteken ;) Slordigheid.

Trouwens, omdat dit eerder een stelling is dan een vraag met een direct antwoord, gaat het uiteindelijk 'beste antwoord' naar degene die z'n mening t beste onderbouwt. Niet dat de mensen na de sluiting denken dat ik degene kies die me het meest aan staat :) Even ter verduidelijking.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Leden van het koningshuis hebben een inkomen en met het privedeel mogen ze doen wat ze willen. Dat geldt voor een gewone ambtenaar ook, als die een auto koopt is dat indirect ook van onze belastingcenten.

Of ze wel of geen belasting moeten betalen is een heel andere discussie, maar daar gaat de vraag niet over.

Toegevoegd na 8 uur:
Ik moet mn antwoord een beetje nuanceren. Dat privevluchten niet uit de prive portemonnaie betaald worden, is natuurlijk te gek voor woorden. Dus; met het privedeel mogen ze doen wat ze willen, maar prive vliegen moet uit die pot betaald worden.
paulus811
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Dat er een koningshuis is is positief. Dat het geld kost weten we. Echter, en moet gekeken worden naar wat redelijke kosten zijn voor prive zaken. Zo vind ik vakantie reizen prima, maar dan wel uit het basis-inkomen van de familie. En een tweede huis kopen? Prima. De burger moet toch ook gewoon van zijn salaris op vakantie en een huis kopen? De koningklijke familie krijgt een riant inkomen van de staat, en moet daar gewoon de prive kosten van betalen.

Een deel van de kosten zijn voor de kastelen en landgoederen. Die zouden op naam van de stata moeten komen & ook door de staat onderhouden moeten worden in het kader van monumentenzorg. Dan kunnen deze [deels] opengesteld worden als de familie er niet woont.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vindt het onnodig om de privé uitgaven van het koninklijk huis te financieren. Ik begrijp dat zij uit hoofde van hun positie (die wij als samenleving schijnbaar wensen te handhaven) erg grote uitgaven hebben. Dat wij die betalen lijkt me niet meer dan logisch al moet er goede controle op zijn. Maar privé is privé. Daarom vindt ik ook dat ze gewoon net als ieder ander belasting behoren te betalen. Zij mogen niet verdienen aan hun positie over de rug van de belastingbetaler.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We moeten betalen maar mogen geen mening hebben. Want dan is het in ene prive.

Laat ze net als iedereen belasting betalen en stop met die vliegreizen om even in London te gaan shoppen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik persoonlijk vind het gewoon van den zotte.We hebben het koningshuis helemaal niet nodig en ik verbaas me dan ook altijd over de onnozelheid van de burger die met konninginnedag met een vlaggetje staat te zwaaien.Prins Bernhard was ook een vreselijk foute man.Ben mezelf wel bewust dat dit eerlijke antwoord me veel -nnetjes kan opleveren maar dat boeit me niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het koningshuis (en dan bedoel ik de koningin en de kroonprins) hebben een hele speciale waarde. Die boven de gewone burger staat.
De waarde is de persoon, niet wat ze doen.

Zelf heb ik geen moeite met de uitgaven en de belastingscenten. Dat hoort erbij.
Zij werken niet. Hun bestaan is wat wij zien als werken.

Alle anderen zijn gewone werkenden, ook ministers. Die zullen privé van werk moeten scheiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
koningshuis (en dan bedoel ik de koningin en de kroonprins) hebben een hele speciale waarde. Wat voor waarde dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze hebben historie. Van Nederland, het volkslied, de vlag.
Ze staan symbool voor onze cultuur en oudheid. Als ze nooit bestaan hebben, waarom zouden we dan nog in oranje naar een voetbalwedstrijd kijken? Het oranje zit in ons bloed. Het geeft ons identiteit... Als Nederlander. Als wij het koningshuis gaan uitstoten uit onze maatschappij, wie zijn dan de volgende slachtoffers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Logica? Ze hebben waarde omdat ze altijd waarde gehad hebben?....(geschiedenis en traditie). Maar wat IS die waarde dan die ze al eeuwen schijnen te hebben? Ben ik een ander (identiteit) als meneer de kroonprins geen miljoenen meer krijgt?????? Niemand heeft het over uitstoten. Maar ze kunnen wel gewoon een *normale* uitkering aanvragen ipv die hele hoge die ze nu hebben, net als anderen.
Of gaan werken, maar dat zou al te gek zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan het niet anders uitleggen. Ik vind ze speciaal en mogen van mij speciaal handelen en wat extra krijgen van me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind onze bejaarden en zieken,gehandicapten waarde hebben maar die zitten te verkommeren en worden beknot in hun inkomen terwijl de majesteit meehelpt aan ontduiking van belastinggeld van haar zus die toch al niet noodlijdend is.SCHANDE!
Menig hardwerkende burger zal dit onbegrijpelijk vinden.
Steel een beetje en ze gooien je de gevangenis in, steel veel en je wordt koning.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Is die min op mijn antwoord van jou toet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee Paulus. Waarom denk je dat? Van mij geen minnetjes deze vraag. Jij hebt jouw mening, ik de mijne...
En zo hoort het ook :)
paulus811
14 jaar geleden
Helemaal mee eens, dank je. Waarom ik het dacht was omdat het minnetje gelijk met jouw antwoord kwam en onze meningen 180 graden anders zijn. Je krijgt mijn welgemeende excuses als je je vals beschuldigd voelde. PS ik vind het altijd erg jammer als er een ongefundeerd minnetje gegeven wordt, dat zal ik zelf nooit doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie dat je zelf ergens een minnetje hebt gegeven (overigens gefundeerd), dus misschien komt 'ie uit die hoek, maar ook ik wil niemand vals beschuldigen, dus sorry als ik het mis heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
He Toet, hoe zie jij dat iemand ergens een minnetje heeft gegeven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hulde hulde
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hey Wim, zie reacties bij Taurus. Als iemand een minnetje vermeldt, is dat niet moeilijk te zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was inderdaad mijn minnetje paulus omdat ik wel degelijk antwoordde op de vraag terwijl de reden voor jou minnetje zoooo kinderachtig was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry,ik bedoelde de reactie van Jet. Van mij een min omdat het je toch niet boeit,dat vond ik dus zo kinderachtig. Excuus paulus
De hardwerkende burger heeft dit allang geaccepteerd, maar het is een nationale sport geworden om dit telkens weer opnieuw ter discussie te stellen.

Even een opmerking tussendoor: ja, ik zou graag ook die hoeveelheid geld per jaar willen ontvangen. En nee, ik zou dat niet meer willen als ik op dezelfde manier in de schijnwerpers moest staan met alles wat ik doe.

Naar mijn mening is een koningshuis zoals we dat hier hebben heilig vergeleken met het gros van de presidenten elders. Natuurlijk, presidenten worden gekozen en koningen niet, maar het koningshuis hier maakt geen eigen wetten om zichzelf onschendbaar te maken.
itsme
14 jaar geleden
Prive uitgave moeten betaald worden door de koninklijke fam zelf. Beveiliging en onderhoud aan ontroerend goed moeten door het volk betaald blijven. Onderhoud aan bijvoorbeeld de Groene draak vind ik onzin. Als de burger erop achteruit gaat mag dat van mij ook voor het koninklijke huis gelden. Iedereen moet in deze tijd van de crisis inleveren maar enkele leden van het koningshuis gaan erop vooruit. Bepaalde piveleges mogen alleen maar tellen voor de koningin / koning en troonopvolger. Alle andere leden mogen wat mij betreft belasting betalen en dezelfde rechten als iedere andere burger krijgen.
Het is voor bepaalde lieden van het koningshuis ook niet altijd even leuk om "geleefd"te worden, vandaar dat ik vind dat er dan ook priveleges mogen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem het henzelf heel zeker niet kwalijk.

Als het nederlandse volk zou besluiten om mij met een sloot miljoenen per jaar te verblijden, geloof ik niet dat ik er, hoewel ik natuurlijk niks om geld geef, vanaf zou zien. Dan zou ik het volk beledigen zeg. En dat is niet verstandig.

Dat het volk dat zomaar wil doen is wel iets wat me verbaasd eigenlijk. Omdat WIJ een eenheid willen vormen geven we HEN een sloot geld? De logica ontgaat me.
Is het dan toch gewoon een leuke traditie in de zin van klompen en molentjes? Wel een dure hobby...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het niet kunnen,ze vragen aan de nederlandse bevolking "de schouders eronder" in deze crises dat geldt ook voor het koningshuis!!Ik heb begrepen gisteren op de tv dat ze het wel gaan betalen! Dat is maar goed ook!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat betalen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
belastingen
Het is weer zoals altijd. De keuze ligt dieper. Ben je voor een koningshuis, dan moet je de kosten betalen. Een koningshuis houdt niet eenmaal iets hoogverhevens in, en je kunt ze dus moeilijker controleren of op de vingers tikken. Als ik het zo inschat heeft dit koningshuis niet lang meer te gaan. Eerder - voor WO II - was het huis van Oranje bijna verdreven, maar het liep toch goed voor hen af, omdat de politiek (pro) er anders over dacht dan het publiek(anti). Nu ligt dat niet zo meer. Laten we zeggen beide groepen zijn 50/50. Maar nogmaals, het gaat mij niet om de centjes, maar om het principe. Een koningshuis is ouderwets en ondemocratisch en als Willem Alexander een kerel was, dan zou hij mooi zijn huis daar neerzetten en een lange neus trekken naar het koningschap. Maar misschien plakt ook bij hem het pluche.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Houd dat gezeur over het koningshuis dan nooit op? Ik vind het prima! Als je toevallig in de familie Brenninkmeijer bent geboren klaagt er toch ook niemand? Ik wil niet met hen ruilen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het aan mij lag, mogen ze dat terugbetalen.
Elke keer verzint de regering weer wat nieuws om geld te innen (verpakkingskosten, toch weer elke maand benzineprijs wat omhoog gooien enz).
En een deel daarvan gaat ook naar die lui toe dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat die arme kroonprins nu ook een klein pleziertje hebben in dat optrekje daaro ver weg...
En die paar centen dat maakt toch helemaal niets uit...
Van mij mag hij dat...