Mijn gemeente wil mijn adres wijzigen. Kan dat zomaar?

Ik heb een koopwoning. Maakt het uit voor mijn hypotheekakte en de eigendomsakte? Moet ik de akten notarieel laten omzetten? Zijn er nog andere dingen waar ik aan moet denken? Ik hoop dat iemand zijn/haar ervaringen kan delen want ik zie deze wijziging helemaal niet zitten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Ja, dat kan, de gemeente is daartoe bevoegd, maar dat gebeurd niet 'zomaar'. Er zijn enorm veel procedures afgelegd voordat het tot een besluit kwam, en ook nu is het nog niet voorbij want je hebt nog recht om bezwaar aan te tekenen, daarvoor heb je 6 weken de tijd.
De gemeente heeft deze beslissing wellicht moeten maken omdat ze te maken kregen met de volgende wet (opgelegd door het VROM): "Op 1 juli 2009 is de Wet Basisregistaties Adressen en Gebouwen (hierna: Wet BAG), in werking getreden. Deze wet omvat onder meer regels betreffende de methodische registratie van adresgegevens. Met de invoering van de Wet BAG is de gemeente de plicht opgelegd om ten behoeve van de basisregistratie adressen bepaalde, expliciet in de Wet BAG genoemde zaken, van een naam, nummer of begrenzing te voorzien."

Jouw bezwaar moet worden behandeld (op grond van art. 4.7 en 4.8 van het AWB) maar hoeft niet te worden toegekend.
Het is wel regel dat de gemeente zich moet inspannen dat je hier als burger zo min mogelijk last van ondervindt. De gemeente heeft een passend pakket om dit op te vangen.
Je hebt o.a. recht op de diensten van verhuisvriend.nl , nieuwe visitekaartjes en ook eventuele administratiekosten kunnen vergoed worden.
Alle fysieke aanpassingen, zoals bebording en nummering, dienen door de gemeente te worden uitgevoerd.
De gemeente hoort ook afspraken te maken met de nutsbedrijven (gas, electra, kabel etc.) en verzekeraars en belastingdienst want een adreswijziging kan soms veel gevolgen hebben.
Als je meer wilt weten over de wet- en regelgeving hieromheen kun je bron 1 en 2 raadplegen.
Meer weten over de rol van de gemeente in deze zaken en wat de consequenties kunnen zijn, zie bron 3 van verhuisvriend.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn een uitgebreid antwoord met links

Andere antwoorden (3)

Volgrns mij kun je wel een schadeclaim indienen bij de gemeente vanwege gemaakte kosten ... nieuw nummerbordje, nieuwe visitekaartjes, adreswijzigingen naar krant/tijdschrift e.d. Vast nog wel meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De gemeente wil waarschijnlijk niet je adres wijzigen maar de naam en/of nummer waar je woont, dus geen verplichte fysieke verhuizing of deportatie.
Dus een ambtelijke wijziging.
Dat wordt aangetekend in de officiele registers (gemeentelijke bevolkingsadministratie) daar hoef je niets aan te doen. Vergelijk het met de situatie dat gemeenten gaan fuseren, dan "verhuis" je ook van gemeente.
Het kadastrale nummer van je huis en jij als persoon wijzigen niet, dus niets aan dehand.
Hoop maar voor je dat TNT post wakker wordt en je post niet retour stuurt (grapje)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je overweegt schade te claimen is het heel verstandig om eerst bezwaar te maken tegen de wijziging. De procedures uit de Algemene Wet Bestuursrecht zijn daarop van toepassing. Bezwaarschrift richten aan college van B&W. Kost nooit meer dan een postzegel als je de procedure zelf voert.
NB: niet alle ambtenaren zijn zich dat bewust dat het onder de AWB valt, dus je moet zelf goed opletten of ze de goede procedure wel volgen. Titel van je brief zou kunnen zijn: Bezwaarschrift o.g.v. AWB betreffende wijziging huisadres. Inhoud van je bezwaar zou kunnen zijn dat de belangen die de gemeente heeft bij de wijziging niet opweegt tegen het nadeel dat de betreffende bewoners daarvan hebben. Juridisch: motiveringsgebrek en/of onzorgvuldige belangenafweging. In dat bezwaarschrift kun je al - gespecificeerd - je schade aangeven en om vergoeding verzoeken voor het geval je bezwaar wordt afgewezen.
NB: maak bezwaar binnen 6 weken nadat het besluit is genomen.
teusvh