Waarom bleef Willem van Oranje de koning van Spanje tijdens de tachtigjarige oorlog trouw, ook al had de deze een prijs op Willems hoofd gezet?

En waarom wel Alva willen verdrijven, maar zijn zender - de koning van Spanje - trouw blijven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K
ItisILeClerc
12 jaar geleden
op school leren ze je dat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correctie: op school hebben ze jou dat in je pretpakket geleerd, ik doe vwo met wiskunde b+d, bio, natuurkunde en scheikunde (geen geschiedenis)

Het beste antwoord

Inderdaad een politieke reden. Met deze zet (die hij benoemt in het Wilhelmus) wil hij benadrukken dat hij geen ordinaire opstandeling is, die tegen het (goddelijk) gezag van de koning in opstand wil komen, maar slechts tegen de adviseurs van de koning is, die hem slechte adviezen geven. Op deze manier was het veel makkelijker om zijn motieven in de Opstand te rechtvaardigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat was politiek, zijn zoontje leefde aan het hof van de spaanse koning.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In die tijd ging men er vanuit dat de koning was ingesteld door God. Je ziet ook in ons volkslied die verbondenheid met God.

Van Oranje geeft dus aan dat hij tégen het beleid is van de Spaanse koning, maar de wil van God respecteert dat de Spaanse koning de koning is. Die koning moet alleen wel zijn beleid aanpassen... En dus moet ook de uitvoerder van het beleid (de hertog van Alva) vertrekken.