Is het woordje "trut" een ernstig scheldwoord?

Ik vind het zelf een heel mild scheldwoord, maar toch ben ik er ooit, alweer lang geleden, voor gearresteerd omdat ik dat tegen een agente zei. Niet netjes van mij maar zij was er zelf schuldig aan. Ik wilde op een zondag aangifte van iets doen en belde het bureau of dat kon. Zij zei ja en ik ging dus naar het bureau. Daar aangekomen zei ze nee; ik moest maar in de week terug komen. En toen zei ik dus "trut". Ik kreeg een boete van €100 thuis gestuurd maar heb het laten voorkomen en werd vrij gesproken. Wat vinden de GV'ers van het woord?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Hoe vaak hoor je het woordje trut niet op tv gebruiken,je kunt zo,n woord in positieve zin of in negatieve zin gebruiken.vaak om iemand te corrigeren die iets niet goed doet of iets een voudigs niet kan,dan zeg je ook vaak trutje,maar daar bedoel je helemaal niets kwaads mee. een politie agent of agente,die moet je altijd in zijn waarde laten,want van hun krijg je toch geen gelijk,en ze denken dat ze het altijd beter weten,ik blijf er altijd beschaafd tegen als je fout zit helemaal,die zaak draai je toch niet meer terug. dat je bent vrijgesproken terecht,want ze hebbben je wel naar het bureau laten komen voor niks en natuurlijk ben je een beetje gefrustreert daardoor,en daardoor het woord trut gebruikte,in de goeie zin van het woord. degene die jou heeft vrijgesproken die verdient een+1.

Ligt een beetje aan de manier waarop het wordt uitgesproken. Als je er een uitroepteken achter zegt, dan kan het een - overigens niet ernstig - scheldwoord zijn. Maar als je het lief en als verkleinwoordje uitspreekt dan hoeft het absoluut geen scheldwoord te zijn, integendeel zelfs.

Als jij het woordje "trut" op straat zou gebruiken tegen willekeurig wie, en deze zelfde agente liep voorbij zou ze er helemaal NIETS over zeggen. Gebruik je het echter tegen haar, dan is het ineens dramatisch. Dat is waar ik soms zo'n moeite mee kan hebben. Het gaat niet om het soort scheldwoord, agenten willen gewoon respect!!!

''trut'' vind ik erg ver gaan..''pannekoek'' of 'sukkel'' daarentegen.........

Een trut is een stijve, kleurloze, vaak overdreven preutse en/of zeurderige vrouw. Maar aan de andere kant staat het ook voor een vrouwelijk schaamdeel. Het hangt er dus maar vanaf hoe iemand zich aangesproken voelt. Het kan een ernstig scheldwoord zijn, vooral tegenover een agente.

Bronnen:
Een willekeurig woordenboek

Ik vind persoonlijk "trut" nog wel meevallen als scheldwoord. Noem mijn dochter zelfs wel eens "truttebol"en dat heeft dan dezelfde strekking als b.v "troela". Beiden geen scheldwoorden naar mijn mening. Maar het gaat natuurlijk om de ontvanger. Een woord is een scheldwoord als het als zodanig overkomt bij degene voor wie het bedoeld is. En dat is dus heel persoonlijk. De één ligt b.v. van "klootzak" niet wakker, terwijl een ander bij het woordje "sukkel" al een beroerte krijgt. Ik vind echter dat het niet gepast is om een politieagente "trut" te noemen. Maar een boete van 100 euro voor dit "delict" vind ik dan wel weer overdreven. Daarom ben je waarschijnlijk ook vrij gesproken.

Hangt er van af tegen wie, waar, in welke omstandigheden, op welke toon etc. etc.

ik noem mijn vriendin altijd trut. maar dan als koosnaampje. het is maar net hoe je het opvat. als je tegen iemand zegt TRUT! dan klinkt het al heel anders

Hoeft niet. In enkele dialecten staat trut voor vrouw. Er zijn zelf verenigingen van 'potten' die als trutten aangesproken worden en als zodanig het woord trut in de verenigingsnaam verwerkt hebben. Daarnaast kan ik me voorstellen dat het ook als scheldwoord gebezigd wordt. Voorbeelden zij er genoeg van.

Waarschijnlijk heb je het wel beledigend bedoeld, en kwam het ook zo over. Met welk woord je dat deed is denk ik van ondergeschikt belang, ik zeg vaak muts, op zich is muts geen scheldwoord natuurlijk. Dat zij zich hierdoor op haar elegante teentjes getrapt voelde zegt natuurlijk veel over haar, je moet denk ik als agente iets meer incasseringsvermogen hebben en niet gelijk met boetes klaarstaan.

Ja, toch wel erg beledigend.Als één van mijn collega's het zou gebruiken zou er echt wel een stevige haar in de boter zitten op het werk.Het klinkt erg denigrerend maar ik vind niet dat je het gezag beledigd hebt en daarvoor honderd euro moet betalen.Ik vind wel dat je de dame in kwestie gekwetst hebt.

ik d8 dat trut hetzelfde als slet was.

Trut is geen net woord ,maar om nou te zeggen een ernstig scheldwoord ,nee dan weet ik wel ergere dingen. Maar in Nederland heb je vrije menings uiting, er is alleen een verschil,als je zegt ,je bent een trut dan zeg je het niet goed ,maar als je zegt, ik vind je een trut dan kunnen ze je niks maken.Recht op meningsuiting.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100