Kan je je geld terug krijgen als je nog voor een id hebt betaalt?

Ik heb ongeveer een week geleden mijn nieuwe id-kaart opgehaald. Ik heb hier nog 43 euro voor moeten betalen, iemand vertelde me dat ik dit terug kon krijgen, is dat ook zo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, de uitspraak is gedaan met terugwerkende kracht van een aantal weken. Je moet je geld terug vragen en doen ze dat niet naar wens, dan meteen een bezwaarschrift indienen tegen het, volgens jouw, verkeerd genomen besluit. Je zet er "Bezwaarschrift" boven en je handtekening met woonplaats en datum er onder. Het is goed om met een samenvatting te beginnen en onderaan bijlagen te noemen en bij te voegen, zoals een kopie van het bonnetje of de identiteitskaart. Verder de plaats en datum van de gerechtelijke uitspraak even in de tekst noemen en het feit dat het met terugwerkende kracht is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Volgens mij wel, tot zoiets van 6-7 weken geleden kan je je geld terugkrijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door een uitspraak van de Hoge Raad, is een identiteitskaart (ID-kaart) vanaf 9 september 2011 gratis. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties gaat de financiële consequenties van het arrest van de Hoge Raad nader bestuderen. Daarbij beraadt het ministerie van BZK zich over eventueel te nemen vervolgstappen. Mogelijk moet wet- en regelgeving worden aangepast.
Er zijn gemeentes die de aanschafkosten tot enkele weken terugbetalen. Je zult even op de gemeenteljke site van jouw eigen woonplaats (in je profiel staat die niet vermeld) moeten nakijken.
Amadea
12 jaar geleden
Volgens mij ligt dat aan de gemeente waar je woont. In ieder geval zie je in onderstaande link waar je sowieso geld terugkrijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om je geld terug te krijgen moet je bezwaar aantekenen. Dit kan binnen 6 weken. Na deze periode is het niet meer mogelijk om bewaar aan te tekenen.

Als je geen bezwaar aantekent gaat de gemeente er vanuit dat je geen bewaar hebt om te betalen voor je ID-kaart.

Als je dus minder dan 6 weken geleden je ID kaart hebt gekocht zou je nog snel even bezwaar aan kunnen tekenen en in je bezwaarschrift verwijzen naar de recentelijke uitspraak van de hoge raad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
schriftelijk een bezwaarschrift indienen bij de gemeente tegen de kosten van je id kaart
Met terugwerkende kracht van 6 weken :)