Heeft Nederland ook een soort van "bunker" in het geval van calamiteiten?

Ik lees dat premier Stoltenberg van Noorwegen na de aanslag vorige week zijn land bestuurd heeft vanuit een bunker onder diens ambtwoning. Waar laten wij Mark Rutte wanneer er in Nederland een dergelijke calamiteit voordoet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Er is een bunker onder het ministerie van Defensie, dat is een overblijfsel van de Koude Oorlog. Toen die voorbij was en er regionale conflicten uitbraken kreeg de ruimte vanzelf een nieuwe functie en naam: 'DCBC', wat staat voor Defensie Crisis Beheersingscentrum.

De onderaardse ruimte was gebouwd voor het geval dat de Russen zouden aanvallen en de leiding van de Nederlandse strijdkrachten vanuit een veilige plek het bevel moest voeren. Ze is nu constant in gebruik, wat de arbeidsinspectie onaanvaardbaar vindt. Op termijn dient het crisiscentrum te verhuizen.

Achter een kamer waar via televisies, radio's, telexen, computers en telefoons berichten binnenlopen, bevindt zich een kleine vergaderzaal. Op rails langs de wand staat een reeks gedetailleerde landkaarten van het voormalige Joegoslavië. Via een videokanon kunnen de kaarten ook op een scherm worden geprojecteerd.

Er zullen ongetwijfeld meerdere locaties zijn die een veilige toevlucht kunnen zijn in geval van gevaar. De regering beschikt ook over meerdere safe-houses waar mensen die gevaar lopen kunnen worden ondergebracht. De exacte locaties van deze bunkers en safe-houses worden natuurlijk geheim gehouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

op veel van de luchtmacht en landmacht kazernes hebben ze bunkers onder gebouwen zitten. dit in geval van calamiteiten.
ik verwacht dat die dan gebruikt zullen worden.
maar dat zal zijn als nederland aangevallen wordt, en die kans is klein
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zulke bunkers heb je geloof ik in de buurt van Den Haag (het politieke centrum). Geert Wilders heeft hier in gewoond/woont hier. (ik weet het niet helemaal zeker of hij er nog zit, heb het een tijd geleden op tv gezien)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn in Nederland talrijke (tientallen) (BB)-bunkers uit de tijd van de koude oorlog. Gebundelde informatie is niet gevonden. Bij Den Haag zijn er ook bunkers in Overvoorde (Rijswijk) en naast het Westeinde ziekenhuis in Den Haag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn genoeg bunkers in nederland .
Maar die zijn er alleen voor de hoge heren .
Van burgemeesters tot aan de regering toe en alles wat daar tussen zit .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak tijdens je vakantie eens een ritje (onder begeleiding natuurlijk) door de gemeentegrotten van Valkenburg. Daar zijn enorme ruimtes, waar bedden, voedsel en alles opgeslagen staat voor geval van nood. Ben er jaren geleden eens doorheen gekomen. Meer dan genoeg voor de gehele regering, het koningshuis, en andere topmensen van ons land. Voor de rest... ik heb zelf een kleine kelder onder m'n huis, lol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat mag hoor, er staan zelfs wat blikken soep, repen chocolade e.d. opgeslagen, voor geval van nood :-D