mag een politieagent tijdens zijn dienst naar huis om iemand even snel gedag te zeggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat naar huis gaan enkel en alleen om gedag te zeggen niet mag maar ik heb wel "erger" meegemaakt. Ik heb tegenover een snackbar gewoond. Op een keer kwam ik thuis en zag 1 politieauto, 1 brandweerauto en 1 ziekenwagen voor de snackbar staan. Even laten ging ik zelf naar die snackbar om wat te eten te halen en wat bleek.... de heren waren alleen daar om wat te eten te halen.
Ik heb ook meerdere keren gezien dat een bus van het vervoer bedrijf daar stopte, leeg wel te verstaan en dat de chauffeur een voorraad patat of dergelijke ging halen voor hemzelf en zijn collega's. Ik woonde nl. ook vlakbij de garage van het vervoersbedrijf. De mensen die daar werkten gebruikten dus gewoon de bus hiervoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mevrouwvand... Van de politie, brandweer en ambu's kan ik dat echt wel voorstellen hoor. Als de politie belast is met de noodhulp (afhandelen van 112 meldingen) hebben die geen vaste pauzetijden. Vaak moeten ze even tussen de meldingen door wat wegwerken. Elke dag brood mee als avondmaaltijd is ook niet altijd je van het. En daarnaast, ze hebben de verplichting om binnen 15 minuten in geval van nood ter plaatse te zijn. Dus met de auto om de hoek even een patatje halen, mijn zegen hebben ze en ik geef ze groot gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee.
Werk = werk, privé = privé
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eten en drinken vind ik ook wel een ander geval. Dat schiet er idd wel eens bij in door een drukke dienst of bijzondere omstandigheden. Maar even naar huis gaan, nee, dat kun je toch bij geen enkele baas maken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het mag als het werk er niet onder lijdt.
Met uitzondering van vervoerders van gevaarlijke,
brandbare en explosieve stoffen. (verplichte rijroute)
En de dienstdoende agent mag bekeuringen uitdelen en het prive voertuig overal parkeren.
Maar de achterliggende gedachte van de vraag is een persoonlijke vete.

Antwoorden (7)

Officieel mag dit natuurlijk niet, want werk is werk, maar het zal ongetwijfeld gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat doet een brandweerman/leraar/chirurg/chiropractor/huisarts/tandarts/winkelmedewerker/telefoonverkoper toch ook niet,

zoals elke baan: aan je baas vragen of het kan/mag/mogelijk is om eventjes vrij te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn 1001 redenen op te noemen dat het kan, mag en gebeurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok dit antwoord krijgt 5 plusjes (terwijl er alleen staat dat er redenen zijn op te noemen dat het kan, maar er vervolgens geen redenen genoemd worden). En die 2 hierboven krijgen alleen minnetjes, terwijl wat daar staat gewoon klopt, omdat het officieel gewoon niet mag..
Ik eens even een beetje compenseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen de buren, korpschef en enkele collega,s kunnen
weten waar een politieagent(e) woont. Dus staat er ergens een politievoertuig voor een pand,
dan kan het voor een onderzoek zijn, (melding) een sanitaire stop, de vuilnis buiten zetten, uniform ophalen voor de stomerij, ergo 1001 redenen. De vraag was overigens of dat mag, en er werd niet gevraagd naar redenen. Maar niemand kan mensen tegenhouden met een tunnelvisie om thumbs down te plaatsen.
Het is niet de bedoeling om even langs huis te gaan om gedag te zeggen.

toch is het wel mogelijk, wanneer je richting je huis rijd kan je dit als een deel van je patrouille route zien. de omgeving waarin een agent namelijk rijd word als het ware afgeschrikt. dit kan gewoon gezien worden als preventief patrouilleren. als je onder tussen even gedag wilt zeggen is dit mogelijk echter moet je niet tijdens je dienst even lekker op de koffie gaan. ondanks dat dit natuurlijk continue gebeurd. ( vaak bij andere bureau's ).

antwoord op je vraag luid dus ja! ( indien de dienst het toelaat)

Toegevoegd na 4 minuten:
waarschijnlijk krijg ik nu meteen ook 10 reacties van nee daar ben ik het niet mee eens dat is belangenverstrengeling!!

dat mag je zo zien maar met oog op het preventieve aspect is dit gewoon toelaatbaar!!

natuurlijk kan je hier niet een hele dienst blijven en moet je wel weer snel door gaan!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook politieagenten hebben af en toe pauze. Wat ze in deze pauze gaan doen, mogen ze voor een groot deel zelf weten. Een politieagent is echter ook in zijn pauze oproepbaar voor noodmeldingen. Het is dus wel handig, dat hij ook tijdens zijn pauze met de dienstauto reist. Is hij direct weer inzetbaar. Is dus niet zo raar dat hij in een dienstauto even langs huis/ de snackbar af wat dan ook rijdt
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Nee, gedurende de tijd dat een politieman dienst heeft wordt hij geacht deze dienst uit te oefenen en geen privé-dingen te doen. Waarmee ik niet wil zeggen dat het nooit gebeurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die - zal wel van een politieman afkomstig zijn die het ook niet zo nauw neemt met zijn plicht.
Officieel mag het niet, maar gebeurt wel. En politie mag alles !