Wat krijgen we terug voor de torenhoge vergoedingen, afkoopsommen en bonussen van topbestuurders in zorginstellingen?

In het bedrijfsleven kan ik me er nog iets bij voorstellen dat de inspanningen van bestuurders meer omzet opleveren. Maar daar is in de zorgsector, die gefinancierd wordt met publiek geld, toch geen sprake? Ik weet dat deze vraag een politieke lading heeft en daarom stel ik hem ook. Echter, ik ben vooral geïnteresseerd in nuchtere verklaringen voor dit fenomeen, c.q. eenvoudige rekensommetjes om die gigantische toelagen te rechtvaardigen.
http://medischcontact.artsennet.nl/Tijdschriftartikel/De-gouden-handdruk-regeert.htm

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry Keesvi....
"we" krijgen er naar mijn idee niks voor terug, ik heb derhalve geen enkele nuchtere verklaring voor dit "fenomeen" en een rechtvaardiging????
Pfffffffffffff, als het niet zo diep in- en intriest was, dan zou ik erom kunnen lachen... :-((((((
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk er net zo over. Op de zorg en het voetvolk in de frontlinie wordt geknepen terwijl die 'kaste' met steeds hogere bedragen wegkomt, vaak ook nog als beloning voor wanprestaties. Maar ik sa open voor verklaringen. Ik ben benieuwd...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik met jou ;-)

Het beste antwoord

Ik heb in het vakblad Economische Statische Berichten verschillende artikelen die kant op gezien. Struin dat eens door. Zo is bekend, waarom een boekhouder een wat hoger salaris krijgt (vertrouwen), de bruidsschat bij de Islamieten, enz.
Dit onderwerp is erg belangrijk, dus er zal toch wel aandacht aan geschonken zijn??

Maar laat ik even mijn gedachten gaan. Een andere beantwoorder heeft het over een markt.
De bestuurders zeggen dat ook graag: er is een markt voor (goede) bestuurders. Een betere bestuurder kan meer geld vragen.
Dat ziet er dan heel plausibel uit. In een markt komen vraag en aanbod samen, en ontstaat er een prijs.
Verder werden al enkele redenen genoemd, die tot een hogere of lagere prijs leiden: bijvoorbeeld het goed kunnen bezuinigen. Ook kwamen al kanttekeningen aan bod: een bezuiniging kan best onprettige gevolgen hebben, die alleen niet tot uiting komen in het financieel jaarverslag.

Met deze marktwerking heb ik dus moeite.
Is er wel een vrije keuze? Kan een bedrijf dus makkelijk switchen van bestuurder, en dat zonder consequenties?
Dus zoals je van bakker verandert, als het brood je niet bevalt?

Zo ja, waarom krijgt een bestuurder die slecht presteert dan toch een hoge vergoeding? (Het is dan ineens contractueel vastgelegd!). Slecht presteren kan door hemzelf komen, maar ook door marktomstandigheden, zeg maar toeval.
En waarom, als de zaken wegens datzelfde toeval goed gaan, waarom krijgt dan de bestuurder een hoge beloning?
Dus: hoe meet je de prestaties van een bestuurder objectief? Met uitsluiting van toevalsfactoren.

Wat is een markt eigenlijk?
Er moeten veel vragers een aanbieders zijn. Kan een bestuurder bij elk bedrijf worden inzet? Nee, toch?
Het product moet homogeen zijn. Is een bestuurder een homogeen product? Ik dacht van niet.
De markt moet doorzichtig zijn. Met als die contracten is dat natuurlijk niet het geval.
Er moet een vrije toetreding zijn van vragers een aanbieders.

Naar mijn idee, kan er geen sprake zijn, dat bestuurders een markt vormen.
Er moet dan een ander mechanisme bestaat, dat de prijs opdrijft.

De ontdekker van het begrip 'markt' meende de kracht van god er in te zien. Dat kan ik als atheïst goed volgen.
De markt heeft dus de macht, om aanbod en vraag op elkaar af te stemmen.
De bestuurders hebben echter *zelf* de macht.

Die macht krijgen ze bijvoorbeeld via gelobby bij de politiek, zodat wetsregels in hun voordeel ontstaan.

De markt is dus getrapt: van klant tot bestuurder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vervolg.
Doordat de markt getrapt is, kiest een klant niet rechtstreeks een bestuurder. Het gevolg is: geen transparantie. Verder denk ik, dat je eerst een denkkader moet opzetten, en vervolgens daar formules bij moet zoeken. Zo ontstaat dan een economisch model, dat je kunt toetsen of gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@viridiflavus. Ik noemde dit een 'getrapte markt', dit is een nieuwe term. In jouw voorbeeld is er een beperkt relatie tussen bestuurder en klant. Dit gegeven werk ik uit in mijn antwoord. Er is geen sprake van een markt, waarbij de klant iets overeenkomt met de bestuurder: de klant kiest een instelling, de instelling kiest een bestuurder. Getrapt dus. Er is geen sprake van één markt, wat ik dus ook laat zien. Mogelijk dat om die reden de toelagen zo hoog zijn. Maar bij veel bedrijven gaat het zo.
Neem de Post- Cheque- en GiroDienst, dat is nu de ING-bank. Toen ik daar een rekening opende, kreeg ik rente, en de overschrijvingen waren gratis. Nu krijg ik geen rente, en betaal ik voor overschrijvingen en pas. Plus: er zijn veel minder mensen in dienst.
Hoe is dat verklaarbaar? Er zit duidelijk wat scheef, en volgens mij is de vraagsteller daar naar op zoek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik blijk toch niet origineel: http://dissertations.ub.rug.nl/FILES/faculties/eco/2000/c.van.der.lee/h2.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen bedankt voor de antwoorden en heet meedenken. Als gezondheidszorger, behorende tot 'het voetvolk in de frontlinie', verbaas ik me er al jaren over wat er aan vorstelijke honoraria aan de vele interim-managers wordt betaald. Maar de topmanagers en de bestuurders spannen de kroon. Wanprestatie of niet, het levert altijd goudgeld op als je tot een zekere kaste in onze maatschappij behoort. Frank Ankersmit, jarenlang partij-ideoloog van de VVD heeft daarover onlangs nog zijn bezorgdheid geuit: "We stevenen af op een oligarchie. Een kleine, toch al rijke groep krijgt het steeds meer voor het zeggen door elkaar onderling te bevoordelen." Zijn kritiek sluit wat mij betreft helemaal aan bij dit antwoord dat in etappes tot mij kwam. Dit niet loslaten van het onderwerp gaf niet eens de doorslag maar bevalt mij zeer! http://www.sp.nl/nieuws/spanning/201105/ankersmit_staat-en-publiek-belang.pdf

Andere antwoorden (3)

Deze grote sommen geld hebben geen enkele relevantie met de werkelijkheid. De kosten van bestuurders en uitbreidingen van het managent gaan te kosten van de medewerkers op de werkvloer. Deze verdienen minder salaris en hebben altijd te veel werk door de doorgevoerde bezuinigingen. Het is jammer dat de top van de zorgbestuurders alleen maar aan zichzelf denkt en niet aan de consequenties van hun handelen. De regering zou hier veel harder tegen moeten optreden en misschien zelfs een percentage moet benoemen van de omzet die max besteed mag worden aan management en bestuurders.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou het niet kunnen dat ze zichzelf de goedheid zelve vinden? Dank voor je antwoord.
ronron1212
12 jaar geleden
Ja keedvi ze zijn natuurlijk geweldig dat we dat vooral niet even vergeten maar hun geld niet waard. Het staat in geen enkele verhouding met de inkomsten binnen de zorg
Natuurlijk krijgen we er "wat"voor terug! Hogere kosten,noem je toch niet niks?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, da's bepaald niet niks. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahaha, ploes!
Een "nuchtere" verklaring, zoals je die graag wilt, zou kunnen zijn, dat het soms loont, om b.v. een directeur van een ziekenhuis flink veel geld te laten verdienen. De kosten voor de zorg rijzen de pan uit, en er moet enorm bezuinigd worden. Als een directeur, die 3 ton verdient, kans ziet om 5 ton te bezuinigen, dan is dat winst.

Een zelfde discussie speelde ooit bij het belachelijk hoge salaris van een directeur van het kankerfonds. Iedereen vindt dat, zeker voor zo'n fonds, waar mensen in hun vrije tijd collecteren, zoiets echt niet kan. Maar anderen beweren, dat als dat een slimme man is, die kans ziet om heel veel geld binnen te halen, het wel winst oplevert.
Gerrit Zalm verdient nu 3 keer zoveel, als toen hij minister was. Belachelijk natuurlijk, maar blijkbaar heeft hij zoveel feeling, om een bank te redden, dat het een prima investering is. Zelfde met de miljoenen van Scheepbouwer bij de KPN. Het bedrijf is wel van de ondergang gered. Had iemand anders dat ook gekund? Ik weet het niet....

Als je talentvol bent, dan kun je een hoger salaris eisen. Er is dan een soort marktwerking. We maken er bij televisiepresentatoren (Matthijs van Nieuwkerk, Antoinette Hertsenberg), voetballers, en artiesten blijkbaar minder een probleem van. Er zijn weinig popmuziekliefhebbers, die uit protest niet naar een optreden van Coldplay gaan (1 miljoen Pinkpop). Blijkbaar is die band zo goed, dat dat de prijs is. Wordt er minder betaald, dan komen die jongens niet.

Natuurlijk is het allemaal een beetje onzin, dat er mensen zijn die boven de Balkenende-norm zitten. Je kunt echt niet meer dan 3 biefstukken op een dag eten. Maar de keuze is soms lastig. Of principieel zijn, of heel nuchter kijken wat het oplevert. Ook bij de overheid. Want als het wat oplevert, hebben we er ook allemaal weer wat aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, als iemand die een ton verdient er drie bespaart zit je netto op hetzelfde resultaat. Dankjewel. Dit zijn wel nuances waar ik naar op zoek ben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Als een directeur, die 3 ton verdient, kans ziet om 5 ton te bezuinigen, dan is dat winst."
Als...dan.... maar IS dat ook zo? En bezuinigen op wat en ten koste van wie?
De vraag betrof alleen de gezondheidszorg ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt mij dat die directeur niet goed bezig is, als hij gaat bezuinigen "ten koste" van iets of iemand. Als de verpleegkundigen nog harder moeten rennen, of de kwaliteit van de zorg gaat achteruit, dan is er geen sprake van bezuiniging maar van verslechtering.
Zo'n man verdient dan helemaal geen salaris. Doelmatiger werken hoeft niet altijd gepaard te gaan met verslechtering van de kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik met je eens.
Als je gaat praten met verpleegkundigen, verzorgsters in bejaarden- en verzorgingshuizen etcetc.: doelmatiger werken doen ze al vele vele jaren..... de bezuinigingen gaan gepaard met het niet meer adequaat kunnen helpen van hulpbehoevende mensen.
En niet op 1 plek, maar landelijk.
Helaas is het geen loze kreet: de gezondheidszorg is totaal uitgehold.... vreselijk gewoon!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verpleegkundigen worden door het management steeds meer gezien als managers en coördinatoren. Natuurlijk, van een HBO-er mag je enig organisatietalent verwachten maar het is toch in de eerste plaats een gecompliceerd, veelzijdig en ambachtelijk vak, waarbij kwalitatief uitstekende zorg op de eerste plaats komt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies: het gaat om de patiënt dacht ik.... en die kwalitatief uitstekende zorg kan niet meer geleverd worden. De mensen die in de zorg werken kunnen het gewoon niet meer aan.
Het is toch afschuwelijk????????????????????????????