"Should I Stay or Should I Go"

In Afghanistan komt het vaak voor dat Afghaanse burgers gemarteld en gedood zijn door hun eigen landgenoten (Taliban). De reden hiervoor is omdat zij zich niet volledig aan de regels houden waarin de Taliban sterk gelooft.

Dit is een reden waarom speciale eenheden van ISAF de taak hebben om de Taliban op te sporen en te elimineren.

Als ik het met vrienden hierover heb dan is de algemene kreet: "We moeten er weg want, we hebben er niks te zoeken. Het zijn gewoon de regels van de bevolking om zo dingen op te lossen en daar moeten wij ons niet mee bemoeien. En eigenlijk is dat ook wel zo MAAR...

Moorden en martelen om je zin te krijgen...?

Is het niet het goed recht van ieder mens (volwassen, kind, man en vrouw) om een keuze te hebben in de handelingen en activiteiten die je doet in het dagelijkse leven. De keuze om wel of niet te geloven. Om wel of niet naar school te gaan.

Voor zover ik weet hebben de burgers van Afghanistan (buiten de Taliban) weinig tot niets te vertellen. Gehoorzaam of lijden? Dit is geen keuze. "Ja maar... dat is gewoon de cultuur van die mensen" wordt er dan geantwoord. En de waarheid is... er zit een kern van waarheid in.

Moet ISAF blijven en blijven proberen om orde te stellen en te houden? Of moeten we het recht op geloof respecteren en ons niet bemoeien met hun zaken? Hopelijk kunt u mij een antwoord geven.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

'recht op geloof respecteren'
De door de Taliban onderdrukte bevolking hééft helemaal geen _vrij_ recht op geloof. Ze moeten persé een geloof aanhangen waar ze niet in geloven.
Dus juist als je 't 'recht op geloof' wilt respecteren, moet er wat gebeuren om de situatie te verbeteren. De Taliban zijn niks anders dan onderdrukkers. Als iemand jou zegt dat je er niks te zoeken hebt, stel ze dan deze vraag: 'zou jij niet geholpen willen worden als je wordt onderdrukt?'

Uiteraard zullen weinigen publiekelijk uiten dat ze willen worden geholpen. Want die uiting is letterlijk levensgevaarlijk voor hun.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben van mening dat je andere mensen hun geloof en cultuur moet respecteren zolang het een ander niet schaad. Als dat wel het geval is dan staan mensenrechten boven geloof. De mensenrechten zijn er niet voor niets en we moeten er met zijn allen voor zorgen dat deze regels worden nageleefd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Anders dan je vrienden ("gewoon de cultuur van die mensen") ben ik geen cultureel relativist.

Culturen waarin mensen de vrijheid hebben om hun leven naar eigen inzicht in te richten (zolang ze daar anderen niet mee schaden) zijn wat mij betreft fundamenteel beter dan culturen waarin je gemarteld en/of vermoord wordt omdat je je niet aan de regels van andermans geloof houdt. Een cultuur waarin je de vrijheid hebt om je dochter naar school te sturen, is wat mij betreft fundamenteel beter dan een cultuur waarin je onthoofd wordt omdat je je dochter een opleiding gunt.

Die vrijheden en rechten hebben wat mij betreft grote waarde. Ik vind dan ook dat het het waard is ze te beschermen. Niet alleen als het om mijn eigen comfortabele leventje in een liberaal land, maar ook als het gaat om anderen, die niet het geluk hebben om hier te wonen.

Het recht op vrijheid van levensovertuiging (ofwel 'recht op geloof') vind ik een heel belangrijke zaak. Vrijheid van levensovertuiging is zo'n beetje het tegengestelde van vermoord worden omdat je andermans geloofsregels niet perfect volgt. Eén van de redenen dat ISAF in Afghanistan zit, is *juist* om de vrijheid van levensovertuiging van de bevolking te beschermen. En wat de Taliban doet, is *juist* de vrijheid van levensovertuiging van de bevolking schenden.