Hoe groot is de kans dat hij direct op het vliegtuig wordt gezet?

De asielaanvraag van deze persoon is afgewezen en de periode waarbinnen hij Nederland had moeten verlaten is net afgelopen. De IND wil deze week een afspraak om de uitzetting te bespreken.

Het gaat om iemand die uiteindelijk sowieso in Nederland zal mogen blijven, via huwelijksmigratie (geen schijnhuwelijk, toestemming voor huwelijk gegeven door de IND). Het vervelende is dat noch de procedure daarvoor, noch het hoger beroep van de asielaanvraag in Nederland afgewacht mogen worden. De echtelieden hebben waarschijnlijk een andere (legale) oplossing via de Europese route, maar daar zal nog een extra maand tussenzitten.

Ze willen alles volgens de regels doen en dus met de afgewezen asielzoeker naar die afspraak bij de IND. Ze hopen gedwongen uitzetting te voorkomen als ze alvast het getekende huurcontract voor een huis in het buitenland kunnen tonen en dus aannemelijk kunnen maken dat de asielzoeker het land - hoewel wat later dan verplicht - alsnog zelf zal verlaten.

Ben ik paranoïde als ik denk dat hij bij die afspraak per direct op het vliegtuig wordt gezet? Of wordt de soep toch wel zo heet gegeten? Wat is de normale procedure van de IND hiervoor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou dat ook wel eng vinden hoor.
Kan die persoon zich niet laten vertegenwoordigen, op die afspraak?
Kunnen ze niet toch maar alvast voor een maandje in een vakantiehuisje in Belgie gaan wonen?
Ik hoop dat iemand meer duidelijkheid kan verschaffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, mijn houding is ook: jongens, gá gewoon. Niet naar die afspraak, ga gewoon de grens over, voor mijn part slaap je een maandje in een jeugdherberg. Bel de IND even dat je helaas verhinderd bent in verband met het land verlaten hebben (je moet ze toch te vriend houden voor de huwelijksmigratieprocedure), maar je gaat er toch niet braaf fysiek heen?

Het beste antwoord

De kans dat hij direct op het vliegtuig wordt gezet is niet zo groot. Normaalgesproken moet hij zich eerst melden in het uizetcentrum Ter Apel. Dan wordt er bekeken of hij inderdaad uitgezet kan worden en zo ja, wanneer.
Helaas hoor je inderdaad wel eens dat het heel snel gaat. Dat ligt er ook aan of de Vreemdelingenpolitie in de gemeente waar deze persoon woont op de hoogt is, hoe coulant deze is en of er andere prioriteiten zijn.
Voor de EU-route moet je aan een aantal voorwaarden voldoen en soms is het inderdaad zo dat de voorbereiding even duurt. Zelf zou ik er voor kiezen om even samen "op vakantie" over de grens te gaan totdat één en ander zo ver mogelijk geregeld is.
De IND kijkt niet naar een huurcontract in het buitenland... Ookal is de grens nog geen 20 km verderop, ze zetten liever uit (en dan is de procedure om terug te komen naar NL of een ander EU-land moeilijker!).
Overigens hoe schrijnend de situatie nu misschien is: de volhouder wint!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

mijn broer heeft zijn vriend ontmoet in Uzbekistan
en bij zijn vriend is het 3 keer afgewezen.
toch is zijn advocaat steeds weer in beroep gegaan
net zo lang tot het goedgekeurd werd hij moest zich wel
elke week even melden in luttelgeest .
dus je hoeft niet paranoide te zijn denk ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een andere situatie, het gaat (nog!) niet om huwelijksmigratie, maar om een asielprocedure. Het asiel is afgewezen, de rechter heeft dat bevestigd, het beroep mag niet in Nederland afgewacht worden.