Is er een politieke partij in Nederland die gratis openbaar vervoer een goed idee vindt?

De vraag over gratis openbaar vervoer is al eens aan de orde geweest of het niet beter zou zijn etc. Maar is er nu ook een Nederlandse politieke partij die het vanuit zijn programma ook daadwerkelijk ondersteund.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gratis bestaat niet: er is altijd een groep die er dan wel voor betaalt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was het maar zo'n feest!

Antwoorden (6)

Niet voor gratis openbaar vervoer in het algemeen. Wel op lokaal niveau of voor bepaalde doelgroepen (met name ouderen). Maar...opgepast...gratis openbaar vervoer bestaat niet. Gratis voor de reiziger betekent meer subsidie dus meer belasting. En een ander punt van discussie zijn de milieuaspecten. Ook de vraag wat je liever hebt gratis slecht openbaar vervoer...of goed openbaar vervoer tegen een reële prijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Partij voor de dieren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas ziet het er naar uit dat gratis ov landelijk geen speerpunt is van de politieke partijen.
Op lokaal niveau leeft dit echter behoorlijk.
Het blijft niet voor niets een speerpunt omdat het geld kost.

Zie onderstaande links, waaruit blijkt dat het vraagstuk al lang leeft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Jacques;

Ik denk dat die partij er niet is omdat gratis openbaar vervoer niet bestaat. Er bestaat in theorie misschien openbaar vervoer waarvoor geen ritprijs wordt doorberekend, maar er is altijd ergens een rekening die moet worden betaald en die zal uiteindelijk bij de burger zelf terechtkomen. Vestzak, broekzak dus....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het openbaar vervoer hoeft niet gratis te zijn maar moet allereerst toereikend zijn. dus ik moet op ieder moment kunnen vertrekken met een wachttijd van maximaal een half uur en daarbij moet de rijstijd niet langer duren dan max 1,2 keer de tijd die nodig is om met de auto te gaan.
voorbeeld rijstijd naar werk met auto nu 20 minuten,met openbaar vervoer 2 uur.als dat gratis zou zijn ga ik nog niet met openbaar vervoer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen idee wat hun visie hier nu over is, maar de SP is er voorstander van geweest.