Ben ik in de volgende situaties een langstudeerder volgens de overheid?

Situatie A: Ik volg momenteel opleiding bedrijfseconomie, en deze opleiding spreekt mij niet heel erg aan. Ik overweeg dan ook om na dit jaar te gaan stoppen en een andere opleiding te volgen die ik dan wel volledig afmaak ben ik dan een langstudeerder en riskeer ik dan een boete?

Situatie B: Zoals eerder gezegd volg ik de opleiding bedrijfseconomie en ik vind het niet echt interessant. Stel ik zou deze dan helemaal afmaken dus de volledige 4 jaar en dan daarna nog een opleiding doen die niet relevant is aan bedrijfseconomie, die ik dan ook volledig afsluit. Is dit dan een ander verhaal en ben ik dan ook een langstudeerder?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

In alle gevallen dat je langer studeert dan 5 jaar wordt je een langstudeerder

Toegevoegd na 12 minuten:
Zolang je totale studie tijd niet langer is dan 5 jaar TOTAAl
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus in situatie A zou ik geen boete riskeren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, pas vanaf het moment dat je aan je 6e studiejaar begint (dus 1 jaar bedrijfseconomie + 4 jaar andere studie =5, maar als je bij die nieuwe studie uitloopt, dan ga je die 3000 euro extra betalen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah oke dankjewel dus situatie A zou nog gerust kunnen volgen.