Nee dat zijn B&W, Burgemeester en Wethouders (vergelijkbaar met de regering) en zij worden gecontroleerd door de gemeenteraad (vergelijkbaar met de Tweede Kamer).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plusje! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit antwoord is fout. Het College staat onder toezicht van de raad en moet verantwoording afleggen aan de raad. Daarnaast beschikt de raad over het budgetrecht (dus zij bepalen waar wel en geen geld aan wordt uitgegeven) en dragen zij de algemene eindverantwoordelijkheid.
Ja, de gemeenteraad is het hoogste orgaan binnen de gemeente. Het College van B&W vertegenwoordigd de meerderheid van de raad en geldt als degelijks bestuur. Hierdoor moeten zij verantwoordelijkheid afleggen aan de raad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het goede antwoord +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet geheel goed. de B van B&W is NIET gekozen maar wordt benoemd. Derhalve hoort de burgemeester officieel niet tot die meerderheids vertegenwoordiging van de raad, dat zijn slechts de wethouders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Reinier, ik schrijf ook nergens dat B&W gekozen worden, niet door de raad en niet door de burgers. Zij worden inderdaad benoemt door de Kroon (burgemeester) en de raadsfracties van de partijen die deelnemen in het College (wethouders).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is de burgemeester de (gemeenetelijke) Kroon en is de burgemeester partij in de benoeming van de wethouders?
Dat is nieuw voor mij.
Of geldt dit voor Vlaanderen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen Hajete, de Kroon is een andere benaming voor onze koningin of koning, wanneer Willem Alexander het stokje overneemt. En neen, de burgemeester heeft geen enkele inspraak in de benoeming van de wethouders. Dus voor alle duidelijkheid: wanneer er een nieuwe burgemeester moet komen, dan wordt deze benoemd door Beatrix. Zij gaat af op het advies wat de gemeenteraad en de Commissaris van de Koningin haar geven.
Wanneer er nieuwe wethouders komen, dan worden deze naar voren geschoven door de partij die deelnemen in het College van B&W. Onderling maken de coalitiepartij een afspraak over hoeveel wethouders ieder mag leveren. Vaak levert de grootse partij de meeste wethouders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Zij worden inderdaad benoemt door de Kroon (burgemeester)"
Als de burgemeester door de regering wordt benoemd wordt (met handtekening van de koning(in)), wil dat nog niet zeggen dat B&W door de Kroon benoemd worden.