hoe zit het met de staking 4 april?

iedereen heeft het over een scholenstaking op 4 april dit jaar. ik hoef heus niet te gaan staken in Amsterdam of Den Haag, ik denk gewoon, als ik de uren niet dubbel in hoef te halen blijf ik gewoon in m'n bed liggen:)
maar hoe zit het nou, want het is neit van LAKS enzo.....?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wacht, dus ik mag op 4 april ongestraft lekker thuis blijven en lekker slapen terwijl andere scholieren wel naar school gaan terwijl ze thuis konden blijven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ohh, dan zal ik het maar eens morgen aan mijn mentor vragen. dankje

Antwoorden (8)

Bij mijn school zitten er geen straffen op dat is wel chill maar je moet naar je vestigingsdirecteur gaan en vragen of het wel of niet mag heb ik ook gedaan :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik vond:
"Het LAKS bekijkt met de scholieren of er een samenwerking in zit. "Wij ondersteunen deze actie nog niet in deze fase, maar dit is blijkbaar wel iets dat leeft onder scholieren."

"De Inspectie van het Onderwijs geeft aan, dat de verantwoordelijkheid voor het al of niet toelaten van een staking bij de scholen ligt. "De meeste scholieren zijn leerplichtig", aldus een woordvoerder. "Het toezicht op de naleving ligt bij de gemeentelijke leerplichtambtenaren." De Inspectie ziet alleen toe op de kwaliteit van het onderwijs."

Toegevoegd na 4 minuten:
-----
Een aantal jaar geleden was er een staking tegen de ophokuren. nu komt het kabinet met een oplossing, namelijk: een week minder zomervakantie, maar die 5 dagen worden verspreid over het jaar, dus heb je alsnog 5 dagen vrij. De ophokuren worden hierdoor minder, omdat je dus minder op school hoeft te zitten,

Maar nu willen ze weer een staking doen op 4 april tegen de verandering van de zomervakantie. Dus eigenlijk wordt er gestaakt tegen de oplossing voor het probleem waar eerst voor gestaakt werd.

Uiteindelijk levert het waarschijnlijk niks op. Ook wordt deze staking niet ondersteund door het LAKS. Hierdoor kan de school zelf bepalen wat er gebeurd met de leerlingen die toch gaan staken, het kan dus zomaar voorkomen dat je op jouw school de gemiste tijd dubbel moet inhalen.
----
^Zie tweede link voor meer info.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb gehoord dat het geen echte staking is omdat niemand het aanvoert en dat je bij mij op school gewoon als spijbelaar wordt genoteerd als je dan niet op school komt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat heeft het voor een zin tegen de ophokuren om dagen die je toch wel vrij was, te verspreiden over het jaar? je zult nog steeds de norm van 1040 lesuren moeten halen en hebt nog evenveel dagen vrij, dus je zal de ophokuren nog steeds houden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is inderdaad officieel geen staking, het blijkt dat het door een aantal leerlingen in amsterdam is bedacht en dat het verspreid is maar dat er nooit een landelijke staking is georganiseerd op 4 april. Het gaat erom dat 5 dagen van onze zomervakantie wordt weggehaald maar dat we die weer door het hele jaar heen weer terug krijgen. Maarja ik denk dan maar zo, ik heb liever een vrije week dan 5 losse dagen. LAKS gaat er inderdaad niet mee akkoord maar ik weet nu ook niet meer wat ik moet doen. Ik wil het liefst gewoon staken, niet dat ik op school kom in me eentje en dat iedereen alsnog is gaan staken. Velen bij mij op school zeggen nu ook gewoon van: ik ga alsnog staken, maar zul je net zien dat ze gewoon op school komen en dat ik gewoon als het ware spijbel.
Met staken is ook de bedoeling dat je iets doet, inplaats van wat je er in de plaats voor deed: Bijv. gaan demonstreren, daar heb je recht op. En het is legaal. Maar het idee dat iedereen maar thuis blijft is geen staking, dat is verzuiming. Ja mensen ik weet hier alles van hahaha ik heb het namelijk met een paar vrienden van mij besproken met mijn directeur, ons plan was om het keizerkarelplein vast te leggen en te gaan demonstreren, hij heeft het besproken met andere scholen en met LAKS, maar die gaan er dus niet mee akkoord. En het blijkt ook dat je niet zomaar mag staken, je moet eerst toestemming krijgen,en die toestemming hebben we nu dus niet. Maarja ik wil wel graag mijn week van de zomervakantie houden en ik wil wel gewoon gaan staken, maar niet als niemand het doet morgen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een scholierenstaking is iets anders dan een staking van werknemers. Bij werkstakingen worden, d.m.v.
werkweigering, processen lam gelegd die essentieel zijn voor de werkgever of voor derden. Daarmee worden die andere partijen onder druk gezet.
Een scholierenstaking heeft meer weg van een hongerstaking: door de staker worden processen lamgelegd die essentieel zijn voor zijn/haar eigen ontwikkeling. Hij of zij komt daarbij in conflict met de Leerplichtwet en eventueel met de schoolregels, en daarop kunnen sancties volgen. Het is een demonstratie van ongenoegen. Andere partijen worden niet rechtstreeks in hun belangen getroffen.
Het gaat erom of scholieren recht hebben onder schooltijd aan manifestaties of betogingen deel te nemen, terwijl ze dat ook op een zaterdag hadden kunnen doen. En om de aanvaardbaarheid van onnodig verzuim van lessen.
Sommige scholen hebben in hun leerlingenstatuut vastgelegd dat van hun kant geen sancties te duchten zijn, behoudens de wettelijk verplichte verzuimmelding aan de leerplichtambtenaar.
Het hangt er dus van af of jouw school dat ook gedaan heeft. Dat zal afgelopen week neem ik aan wel door de mentoren zijn doorgegeven als dat het geval is.
Amadea
13 jaar geleden
Bij ons wordt het als spijbelen geteld, het LAKS steunt het niet, en eerst wilde iedereen gaan, maar ik hoor nu van iedereen 'toch maar niet', ik ga ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet goedgekeurd, dus word je gewoon als spijbelaar genoteerd. Dus tja, het is je eigen keus. Maar ik ga iig niet..
(niet omdat ik bang ben ofzo ;))