Noemen fundamentalisten zichzelf fundamentalisten?

Een fascist zal zichzelf geen fascist noemen. Een socialist of een communist noemt zichzelf wel bij deze benaming.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het hangt allemaal af van de "connotatie" van het begrip. En dat vind ik nou wel interessant, want daarin zie je de willekeur, het selectief geheugen en de vooringenomenheid van de "publieke opinie" in terug.
Een "fascist" is een scheldwoord geworden, en omdat de 'rechtse fascisten' de WO-II-oorlog hebben verloren, schaamde zich niemand een "linkse fascist" te zijn = communist. Terwijl het communisme (Rusland, China) een meervoud aan systematische doden en vermoorden op het geweten heeft dan het 'rechts-fascisme'. Of je nu door de hond of de kat gebeten wordt... Of een fundamentalist zich fundamentalist noemt? Als het sociaal-politiek gezien ongewenste gevolgen heeft waarschijnlijk juist niet.
Onderzoek dus alles naar de "aard in zichzelf".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Fascisten noemden zichzelf vroeger wel fascisten.
Zo was er begin vorige eeuw in Italië de Partito Nazionale Fascista. En in Nederland had je de Algemeene Nederlandsche Fascisten Bond.

Fundamentalisten noemen zich zelf niet zo, omdat ze geen enkele (zelf)kennis hebben. Ze weten niet eens wat het is.
14 jaar geleden
Socialisme en communisme zijn levensbeschouwingen: politieke ideologieën. Fascisme en fundamentalisme zijn dit niet.

Vandaar dat de eerste groep zichzelf wel zo noemt; de tweede groep niet. Hun standpunt is gekleurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, de term is ontstaan onder Amerikaanse evangelistische Christenen, die terug wilden naar het 'fundament' van hun religie (= de idealen van de vroege Christelijke kerk). Het was een term die ze als compliment voor henzelf gebruikten.

Tegenwoordig is het natuurlijk meer een scheldwoord dat in de richting van Moslims wordt geslingerd, maar van oorsprong is het een term die Christenen voor zichzelf gebruiken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Oh en een bron:

Toegevoegd na 7 minuten:
Oh en ik zei evangelicals maar het waren vooral de Presbytarians (de Amerikaanse Calvinisten) die de term uitvonden en op zichzelf gingen toepassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen.Een fundamentalist is iemand die zijn eigen fundament, zijn waarheid en alles waarin hij gelooft ,als alleen zaligmakend beschouwt en anderen ermee wil bekeren.Fundamentalisten vind je niet alleen in de religieuze sfeer terug, je kan ook politiek een fundamentalist zijn bijvoorbeeld.
Nu gebruiken wij dit woord meestal pejoratief, maar je zou evengoed van een bepaalde schilder kunnen zeggen: hij is een fundamentalist, hij gaat naar het beginsel van de schilderkunst en laat alle overbodige ballast vallen.