Welke instantie kan ProRail op het matje roepen?

Ik woon al 30 jaar langs een drukke spoorlijn, waaraan 's nachts onderhoud wordt uitgevoerd. Tot 2010 gebeurde dat jaarlijks binnen een tijdsbestek van enkele weken. Toen veranderde de aanpak van ProRail: opeens werd het werk uitgesmeerd over het hele jaar.
De werkzaamheden, die met veel lawaai gepaard gaan en altijd 's nachts plaatsvinden, worden nooit aangekondigd en ProRail vindt het kennelijk ook niet nodig om geluidwerende voorzieningen te treffen.
Brieven en mailtjes aan ProRail blijven onbeantwoord. De Milieudiensten van gemeente en provincie stellen dat zij niet bevoegd zijn op te treden "omdat de werkzaamheden niet vallen onder het begrip inrichting, zoals genoemd in de wet Milieubeheer artikel 1.1, lid 1”. De politie komt evenmin in actie.

Ik weet dat ik naar de rechter kan stappen of een handtekeningenactie kan beginnen, maar ik heb inmiddels al besloten om te gaan verhuizen. Toch blijf ik me afvragen of er (behalve minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu) lokaal of regionaal een overheidsinstantie is die ProRail op het matje kan roepen.

Pieter2011
13 jaar geleden
1.3K
Cryofiel
13 jaar geleden
@Pieter2011, aan wie heb je je brieven/mailtjes gericht? Mijn ervaring is dat je binnen enkele werkdagen antwoord krijgt wanneer je je mail richt aan publiekscontacten@prorail.nl .

Het beste antwoord

Dit lijkt mij de ultieme kans om de Nationale Ombudsman in te zetten. Gezien dit artikel: http://www.geluidnieuws.nl/2010/okt2010/om.html weet ik zeker dat hij kan helpen. Je kunt bellen of een online klachtenformulier invullen, zie https://www.nationaleombudsman.nl/klachtformulier
Amadea
13 jaar geleden
Pieter2011
13 jaar geleden
Ja, het artikel lijkt wel heel veel op "mijn situatie". Ik zal de Ombudsman eens bellen. Bedankt voor je advies!
Pieter2011
13 jaar geleden
De Nationale Ombudsman heeft me in eerste instantie doorverwezen naar de Ombudsman van de gemeente. Daar heb ik de kwestie aangekaart. Mocht dat niets opleveren, dan is me geadviseerd de Minister van Infrastructuur aan te schrijven, met een kopie aan de Nationale Ombudsman. Die ziet er wel brood in :)

Andere antwoorden (3)

De gemeente, de provincie en de overheid, want het is "hun" land. En anders misschien een actiegroep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De gemeente en de provincie niet, want die grond is van ProRail. De staat wel.
Je kunt hiervoor alleen maar terecht bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Dat ministerie is opdrachtgever èn toezichthouder. De algemene klacht is, dat het ministerie tekort schiet in het toezicht op ProRail.

Ondanks die tekortkomingen, kan ik mij niet voorstellen dat als je contact opneemt met het Ministerie, je brief onbeantwoord zou blijven. Of het antwoord bevredigend zal zijn, is een andere zaak.

Als deze zaak je werkelijk ernst is, dan kun je natuurlijk ook een politieke partij inschakelen. In principe kunnen zij de minister op het matje roepen, en of kamervragen stellen, hoe het zit met dat toezicht, en waarom brieven van mensen die klagen onbeantwoord blijven.

Overigens vind ik het vreemd, dat de gemeente alleen maar zegt, dat ze geen bevoegdheid heeft. De gemeente is een eerste aanspreekpunt voor burgers met dit soort problemen, en je zou op zijn minst verwachten, dat ze je klacht serieus nemen en proberen je verder op weg te helpen. In de meest gunstige situatie neemt je gemeente zelfs je klacht over, en gaat er zèlf achteraan.

De beste manier om dit soort problemen aan te pakken, is zoveel mogelijk mensen te mobiliseren die dezelfde klachten hebben. In dat geval sta je veel sterker.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pieter2011
13 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Ik zal er zeker een briefje aan het Ministerie aan wagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan!
Je kunt er een briefje aan wagen, maar emailen of (gratis) telefoneren is ook mogelijk. Zelfs een klacht indienen via het contact formulier is mogelijk. Als je hier rondsurft kom je het vanzelf allemaal tegen.
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ienm
http://www.rijksoverheid.nl/contact
Succes!
Het moet wel degelijk aangekondigd worden, ik zie regelmatig in de Gemeenteberichten in m'n lokale krantje dat ProRail bezig zal zijn met slijpwerk, of andere werkzaamheden, compleet met vooraf excuses voor de overlast.
Dus misschien melden ze het wel maar lees jij het niet.
Aan de andere kant: hier in de stad wordt een spoor verbreed, waarbij de werkers bij aanvang vrolijk door een park ragden en veel vernielden. De bewoners van die wijk werden razend, trokken aan de bel, en inmiddels heeft ProRail gezorgd dat de medewerkers niet meer dwars door het park hoeven om bij hun werkplek te komen. Dus soms luistert ProRail wel degelijk naar bezwaren.
Formeel valt ProRail onder Railinfratrust BV (RIT) en dat is formeel eigendom van de Nederlandse Staat.
Dus misschien kan de Nationale Ombudsman je helpen: http://www.nationaleombudsman.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Klopt. Als de aannemer / uitvoerder (want dat is degene die het werk uitvoert er een zooitje van maakt, kun je ProRail aanspreken, en zullen zij zorgen dat de aannamer / uitvoerder zich niet meer zo misdraagt.
Pieter2011
13 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! In Amsterdam heeft ProRail een aantal teletekstpagina's op de lokale zender AT5, maar die worden nauwelijks bijgehouden. Van de tientallen keren dat bij ons voor de deur werkzaamheden plaatsvonden, werd er niet één keer een aankondiging gedaan. ProRail heeft het regulier onderhoud aan dit deel van het spoor uitbesteed aan onderaannemers, en vindt het verder wel best zo.
Cryofiel
13 jaar geleden
Onderaannemers kunnen niet zomaar doen wat ze willen. Het gebeurt wel eens dat zo'n bedrijf zich niet aan de regels houdt. In dat geval kun je ProRail daarop aanspreken; zij zullen dan controleren of er inderdaad regels of fatsoensnormen worden overtreden, en zonodig de onderaannemer tot de orde roepen. Helaas is dat een paar keer per jaar nodig. Ik herhaal dus de tip die ik elders al heb gegeven: stuur je klacht naar publiekscontacten@prorail.nl .