Wat zijn de kosten van de toename van het aantal ongelukken door het verhogen van de maximum snelheid?

Statistische analyses wijzen uit dat hogere maximum snelheden leiden tot meer ongelukken (en meer doden) in het verkeer.

Is er al een schatting bekend van de kosten voor de samenleving van de voorstellen van het kabinet Rutte?

Toegevoegd na 25 minuten:
Er is al veel geschreven, en nog meer gespeculeerd, over de gevolgen van het verhogen van de maximumsnelheid van 120 naar 130 kilometer per uur. Het bureau Goudappel Coffeng, het grootste verkeersadviesbureau van Nederland, heeft die effecten nu in kaart gebracht. Uit eigen beweging. Een opdracht lag er niet, ook niet van het kabinet, dat de maatregel wel al aankondigde in zijn regeerakkoord.

De gevolgen zijn duidelijk: als op alle 120-snelwegen tien kilometer harder mag worden gereden, dan leidt dat tot 15 doden en tweehonderd extra gewonden per jaar. De uitstoot van CO2 neemt met 2,5 procent toe, en de norm voor stikstof wordt op nog meer plekken overschreden dan nu al het geval is.

http://www.trouw.nl/opinie/commentaar/article3278420.ece/Niemand_kan__om_schadelijke_gevolgen_harder_rijden_heen_.html

rose
13 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij maakt je wel druk om die snelheidsverhoging.
rose
13 jaar geleden
Ik verbaas mij erover dat dit zonder grondig vooronderzoek wordt ingevoerd, terwijl de tijdwinst marginaal is en het fileprobleem er niet of nauwelijks onder lijdt.

Het beste antwoord

Ik had begrepen, uit de tijd van de gulden, dat 1 verkeersdode een kosten had van 1 miljoen gulden. Aan materieel, mankracht, ambulance, politie, enz.

Dus 15 doden extra alleen al zou dan op ca. 9 miljoen euro uitkomen (met inflatie:-)

Lijkt me pinuts in vergelijking met al die bordjes die erbij en eraf moeten gaan om de snelheid correctie aan te duiden.

En bovendien, is een mensenleven in geld uit te drukken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het verhogen van de maximum snelheid zal alleen gebeuren op snelwegen waar dat mogelijk is.
De ongelukken gebeuren statistisch gezien meer op N wegen waar de snelheid niet verhoogd wordt.
De kosten van de ongelukken door het niet (voldoende) investeren in strooizout is vele malen hoger dan die van het verhogen van de maximum snelheid.

De hele snelheidmaterie zou in Nederland op de schop moeten en niet zwart wit op iedere A,N of B weg standaard moeten zijn.
Daar bedoel ik mee dat je op sommige wegen 60 km/h mag terwijl dat een 4 baans weg is met weinig verkeer of 50 km/h omdat de snelweg net binnen de bebouwde kom ligt.
En dan de snelheid bij wegwerkzaamheden, als er gewerkt wordt prima maar als het werk stil ligt dan hoef de snelheid niet drastisch naar beneden dat scheelt weer een hoop files ter behoeve van.....niets.

Snelheid flexibel maken en aanpassen al naar gelang de omstandigheid,winterbanden,licht overdag verplichten en daarna veel veel zwaarder beboeten bij overtreding is de enige oplossing en de technologie is er al jaren voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
"Het verhogen van de maximum snelheid zal alleen gebeuren op snelwegen waar dat mogelijk is." Dat is inderdaad de bekende mantra van het kabinet/de minister.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan de andere kant, theoretisch kun je dit wel bekijken maar in praktijk komt daar veelal niet veel van terecht.
Kijk naar alle studies die 100den miljoenen hebben gekost en uiteindelijk niet werkte of juist averechts en dan niet alleen voor de verkeersveiligheid maar ook uit milieu oogpunt.
Mischien als ze de studie hadden omgedraaid en hadden "berekend" hoeveel minder ongelukken ervan zullen komen omdat de automobilist die harder rijdt allerter is was de uitkomst wel anders geweest.
Begrijp mij niet verkeerd ik ben geen voorstander van (te)hard rijden maar meer van een flexibele maximum snelheid dus sneller waar dat kan en langzamer waar nodig dan rijden we nergens 60 waar 100 geen probleem is en dan bij overtredingen zwaarder beboeten.
rose
13 jaar geleden
"omdat de automobilist die harder rijdt allerter is" Zijn daar onderzoeken naar gedaan, of is dit "algemeen bekend"?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ongetwijfeld zijn daar onderzoeken naar gedaan.

Maar probeer het zelf maar; rijdt eens een keer over de afsluitdijk met een gangetje van 90 km/h en je voelt je concentratie wegebben (je ziet meer om je heen maar let daardoor niet meer goed op de weg)
Vervolgens doe je het nog een keer maar dan met 190 km/h je zult merken dat je veel alerter bent op wat er op de weg gebeurt.
En alle tussenliggende snelheden naar ratio. Natuurlijk wel op een zondagmorgen als het qua verkeer kan want met die snelheid heb je zo een auto die 120 rijdt (en niet goed oplet) achterin als jij net met 90 km/h een vrachtauto inhaalt.
rose
13 jaar geleden
Volgens mij hadden we het over het verschil tussen 120 en 130...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is ook een voorbeeldje even wat extremer geschetstt daarom stond er ook bij "en alle tussenliggende snelheden naar ratio"
rose
13 jaar geleden
Maar het verschil tussen 120 en 130 is wat dat betreft minimaal....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is zo maar dan is de hele ophef over die (minimale) snelheidverhoging op snelwegen ook eigenlijk niet nodig.
rose
13 jaar geleden
Nee, want de effecten daarvan zijn weer niet verwaarloosbaar...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja dat is dan weer een echt "groenlinks" antwoord het verschil is minimaal maar de effecten weer niet.
Of het verschil doet er toe of niet.
Maar niet wegcijferen als het in je (niet persoonlijk) straatje komt maar wel een item van maken als het je (weer niet persoonlijk) uitkomt.
rose
13 jaar geleden
Kijk, als je met een stok geslagen wordt, dan maakt het niet uit of die groen of rood is, als je er naar moet kijken wel. Of het verschil tussen 130 en 120 relevant is hangt af van welk effect je bekijkt. En ad hominem argumenten weg niet mee...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk.
Toename in kosten van het aantal ongelukken zal nihil zijn, gezien het aantal ongelukken zal afnemen. Het gevaar zit veelal in de "overtredingen" van snelheid, waar andere weggebruikers geen rekening mee houden. Het is toch van den zotte als we s'nachts op de A2 (Amsterdam - Utrecht) rijden, 4 rijstroken per richting, met een maximum snelheid van 100 km/uur. Ik persoonlijk houd dit niet vol en in notime rijd ik 140 km/uur. Het grote gevaar zit dan in de mede weggebruikers welke hier geen rekening mee houden (ja, ja, ik weet het ik ben zelf fout) maar zo'n snelheidbeperking op zo'n weg s'nachts om 02.00 uur is toch belachelijk. Er zou veel meer gebruik moeten gemaakt worden van "dynamische" snelheidsregeling, dan weten alle weggebruikers precies waar we aan toe zijn.

b.t.w. Het is nog steeds niet aangetoond dat de uitstoot van CO2 zo'n invloed op het milieu heeft, voorals nog is dit een geldverslindende linkse hobby!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
"Toename in kosten van het aantal ongelukken zal nihil zijn, gezien het aantal ongelukken zal afnemen." Waar baseer je dat nou weer op? "Het is nog steeds niet aangetoond dat de uitstoot van CO2 zo’n invloed op het milieu heeft, voorals nog is dit een geldverslindende linkse hobby!" Daar valt over te twisten, maar eerst geld stoppen in het verminderen van de CO2 uitstoot en dan vervolgens maatregelen nemen die dat weer teniet doen is op z'n best inconsequent. Bovendien zijn er afspraken gemaakt waar we ons aan moeten houden, als de CO2 uitstoot weer extra omhoog gaat moet het ergens anders verminderen (wat weer geld zal kosten). En dat allemaal voor een bijna niet waarneembare tijdwinst en een gevoel dat snel zal verdwijnen waarna de roep om nog hogere maximum snelheden zal gaan klinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
punt 1 baseer ik op duitse statistieken, gemeten over wegstrecke waar de "geen" maximumsnelheden gelden.
Een automobilist is bij hogere snelheden veeeel alerter, bij langdurig langzaam rijden wordt men onoplettend. Dat er afspraken zijn gemaakt over CO2 uitstoot is ook mij bekend, echter dit is zo zwak... net zo als de afspraken over drijfgassen en de afspraken over mijn pensioen!!! (Ja, ik weet het, heeft er niets mee te maken, maar ik wil alleen maar aantonen dat gemaakte afspraken niet veel om het lijf hebben als er andere (politieke) belangen aanwezig zijn of wanbeleid wordt gevoerd)
Ik vraag mij af of die analyses wel zo kloppen. Als ik het goed begrijp kan je in zo'n model de snelheid van personenauto's verhogen van 120 naar 130. De hogere snelheid vereist meer afstand en sneller reactievermogen en de gevolgen zijn ernstiger. Daar kan je aan rekenen, dat snap ik. Wat niet klopt, is dat nu iedereen 120 zou rijden en dus is het verschil heel anders.

Een bijzonder groot deel van de automobilisten rijdt nu al niet harder dan 120. Die gaan vast niet harder rijden als dat 130 wordt. Een behoorlijk deel van de automobilisten rijdt allang 130. Gaan die harder rijden? Als de pakkans wordt verhoogd zou het nog wel eens kunnen dat de gemiddelde snelheid omlaag gaat. Mensen die nu al vaak harder dan 130 rijden gaan misschien wel wat rustiger rijden.
Kosten? Minder opbrengsten uit snelheidsovertredingen.

Ik begrijp niet waarom niet overal 120 veranderd wordt in 130. Het verschil is miniem. Voor het fijnstof misschien, op sommige plekken. Aan de veiligheid kan het volgens mij niet liggen. Dat lijkt me een soort ambtenarenlogica en gestrengheid: 'Dat kan zo maar niet! Dat moet eerst onderzocht worden.' - wat kost dat dan weer?

Het zou me trouwen verbazen als een iets hogere snelheid de doorstroming zou bevorderen. Volgens mij is dat een politiek verkooppraatje. Maar wie weet.

Op de meeste wegen blijft het 120 en op veel momenten kan je sowieso niet hard rijden. Dus wat schieten we er mee op? Ja die ene keer 's nachts. Dat is inderdaad irritant. Vooral als je dan in een file staat omdat de weg ontzettend stom is afgezet wegens lijnenpoetsen of er helemaal niemand aan het werk is.

Volgens mij kan je heel wat kosten besparen door niks te veranderen en om 's nachts alleen de snelheid boven 150 te controleren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als die 100 km definitief is, zal de limiet juist daar niet verhoogd worden. Het gaat alleen over wegen waar je nu 120 mag (waar geen bord staat dus).
Daarom is het ook zo idioot om alleen op bepaalde stukken 130 toe te staan: moet je weer borden plaatsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O, oke. Dit verbaast me want het idee was om de snelheid te verhogen van 120 naar 130.
Maar je hebt gelijk. Tussen Utrecht en Amsterdam heb je trouwens ook zo'n situatie.
rose
13 jaar geleden
In de genoemde situaties zou het ook al schelen als gewoon van 100 naar 120 verhoogd zou worden...