Een nationale bank is altijd de bank van het land dus in handen van de regering
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
weet je hier en act van voor te leggen? dat zou me een heel eind verduidelijking geven.
Een nationale bank in handen van de overheid. Als deze overheid een federale overheid is, zoals bijvoorbeeld in de Verenigde Staten, dan is de bank dus ook in 'federale handen'. In de VS heet de centrale bank dan ook: Fed (kort voor: Federal Reserve).

De eerste link verwijst naar een beschrijving van het Federalisme, de staatsvorm waarbij geen centraal gezag wordt voorgestaan. De tweede link verwijst naar de Fed, het bekendste voorbeeld van een centrale bank in federale handen.

In de afbeelding zie je welke landen in de wereld een federale overheid kennen. Hun centrale banken zijn dus allen in federale handen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar de federale reserve is helemaal niet in handen van de regering. het is een privé bank die geld leent aan de regering in Amerika! kennedy heeft onder EO 11110 de United States Note uitgebracht in tegen stelling tot het normale Federale Reserve Note.
zie afbeeldingen:
http://image2.onlineauction.com/auctions//61748/vzft-1337026-1.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7b/United_States_one_dollar_bill,_obverse.jpg de rechtbank heeft in de US zelfs uitgesproken dat het een privé bank is. http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=8518
Een nationale bank in Europa werkt onder de hoede van de staat maar is onafhankelijk. Ze zijn vanaf de zijlijn de behoeder van het nationaal of federaal bezit. Ze meten de financiële hartslag van het land. Ze moeten jaarlijks hun rapport voorleggen aan de regering, dus aan het land. Dat lijvig rapport is dikwijls vergezeld van waarschuwing aan staatsdepartementen die teveel uitgeven. Ze complimenteren ook, maar dat is zelden het geval of.. opgedragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi, dit klinkt aannemelijk, kan je hier ergens referenties rond geven?
ook nog, welke is de bevoegdheid van de regering binnen dit "onder de hoede van..." zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja jister, ik heb mijn antwoord gegeven vanuit Europees oogpunt. Nu merk ik juist dat er op Wikipedia , eventjes aanklikken op Nederlandse Bank of Nationale Bank van Nederland je een hele boel info staat die op bijna al je vragen gaat kunnen antwoorden.
Succes in je zoektocht. Goeie vraag was het wel.
Een nationale bank is in feite niet in de handen van de staat, maar het verleent wel diensten aan de overheid. De nationale banken zijn gelinkt aan de Europese Centrale Bank en op diens buurt wordt die bestuurt door de Europese Unie ,vooral de Eurozone.