Wat zijn de oorzaken van de denkbeelden van de socialisten en liberalen?

Ik moet een verslag schrijven over liberalen en socialisten, maar ik weet niet wat de oorzaak van hun denkwijze is..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De oorzaak of de achtergrond?

Socialisten kwamen in opstand begin vorige eeuw tegen de veel te lange werkdagen en de veel te lage lonen van de arbeiders. Daar wilden ze tegen vechten om dat te verbeteren. (later pvda)

http://www.google.nl/search?q=ontstaan+pvda&rls=com.microsoft:nl:IE-SearchBox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7SNYK_nl&redir_esc=&ei=MzNQTY-SM4aAOpWb0d4P

De liberalen wilden in vroeger tijd meer zelfstandigheid en vrijheid. Niet onderdrukt worden, maar eigen baas. (later vvd)
Als het om deze info gaat, zeg het maar. Dan schrijf ik een stukje voor je onder reactie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat bedoel ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
socialisme
Het socialisme ontstond als reactie op de slechte werkomstandigheden van de arbeiders in de 19de eeuw.
Werkdagen van 16 uur. Lage lonen, geen sociale zekerheid. Wie ziek werd werd afhankelijk van liefdadigheid. De socialisten verzetten zich tegen deze wantoestanden die in hun ogen een gevolg waren van de vrije markt economie waar kapitalisten elkaar beconcurreerden door de lonen van de arbeiders steeds verder te verlagen.
Het doel van de socialisten was een einde te maken aan armoede en ongelijkheid. Maar hoe ze dat zouden doen, daar kregen ze weer ruzie over. Dat leidde tot een tweespalt: de communisten of marxisten wilden dat de arbeiders door revolutie en staking alle macht zouden overnemen; de sociaaldemocraten wilden meedoen met de vekiezingen om zo te zorgen voor een goede sociale wetgeving. Dat was natuurlijk een veel betere aanpak. En zo verder met de liberalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De liberale stroming ontstond aan het einde van de 18de eeuw ten tijde van de Franse revolutie. Ten tijde van die revolutie kwam de burgerij in opstand tegen de almacht van de adel en koning. De meeste Europese landen waren eeuwenlang dictaturen geweest met een vorst als machthebber. Vooral de rijkere mensen, kooplieden, fabriekseigenaren, wilden niet meer beperkt worden in hun doen en laten. Hun ideaal was persoonlijke en economische vrijheid. De staat moest zich niet bemoeien met economie. De liberalen waren bijvoorbeeld tegen de hoge invoerrechten. Langzaam aan kregen de liberalen steeds meer politieke macht. Partijen nu
het politieke midden met links(pvda, sp,groen links) en rechts (vvd/pvv) en met progressief (d66)en conservatief
(christenunie/sgp)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
middenpartij cda. Kun je hier iets mee? Bij sommige begrippen maar eens googelen vooral nar de recente ontwikkelingen en dan lukt het wel denk ik. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel erg bedankt!
hier kan ik wel wat mee. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit antwoord was precies wat ik zocht!

Andere antwoorden (1)

Geloof, ouders.. Net zoals kinderen van christenen naar de kerk moeten en het geloof er helemaal word in gestampt. Dat ze zelf niet meer kunnen denken en dat God alles voor ze doet in he leven. Zo kan je het ook zien bij de liberalen en socialisten.