Heeft chiquita intussen ook al slaafvrije bananen?

Mijn groenteman beweert dat hij slaafvrije Chiquitabananen heeft en de ernaast gelegen supermarkt slaafvolle(schrijf je dat zo?) Chiquitabananen. Ik kan het me haast niet voorstellen dat een bedrijf zowel slaafvrije als slaafvolle(?) bananen heeft.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (6)

Daar is een paarjaar terug wel sprake van geweest, en ik meen dat ze ook in de winkel hebben gelegen, maar het volledige antwoord moet ik je schuldig blijven. Zelf koop ik altijd bananen van Max Havelaar (in die vreselijke ritselzakken) of Oke / Fair Trade.

De Chiquitabananen die aan de eisen voldoen zou je moeten kunnen herkennen aan het Rainforest Aliance-label, maar eerlijk gezegd doet dat bij mij geen belletje rinkelen. Ik kan er ook niet echt iets heel recents over vinden.

Eigenlijk alleen op de Chiquita-site zelf, die ongetwijfeld een uitgebreid antwoord moeten kunnen geven op je vraag - al heb ik zelf altijd een beetje de neiging de woorden van een grote producent met een korreltje zout te nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik ook, al kan ik niet goed verwoorden waarom...
Ik denk het niet, als je naar het volgende filmpje kijkt.
(Overigens is Chiquita onderdeel van de United Fruit Company)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Getver, wat een eng filmpje.. another point of view.. thanks.
Je kan 't beste spulletjes van lokale bodem kopen, lijkt mij. Want je weet eigenlijk heel vaak niet hoe de vork in de steel zit. Of evt. bij de wereldwinkels je spulletjes halen.
Maar ja... Zo lang dat duurder is (eerlijkheid is duurder), zal 't met die wereldwinkels waarschijnlijk niet veel worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dit niet klopt...

En daarbij komt dat er ook slaafvrije 'DE koffiebonen' zouden zijn...
En wat dacht je van slaafvrije 'Lassie Toverrijst'...
Of wat dacht je van slaafvrije 'Levi jeans'...
Of mogen we dat niet zeggen van zwaar onderbetaalde Chineze kinderen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloof alle verhalen niet, ook indianenverhalen...

Het is zo dat elk product door slaven gemaakt of geoogst is... Allemaal... Allemaal slaven van het geld, zelfs nog door de slaven van de laatste supermarkt, waar jij de chiquitas gekocht hebt...

Slaafvrij is onmogelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had niet verwacht dat het woord 'slaaf' zo breed geïnterpretteerd had kunnen worden. Even een nuancering dan, voor zovel mij dat lukt.
Slaaf.. de mens die onder mensonterende toestanden moet werk leveren, die daarbij dagelijks onder druk gezondheidsrisiko's neemt. (Dat wat die supermarktmedewerker dus niet zozeer heeft). Hoe denk je dan over mijn chiquitavraag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je als definitie geeft, dan valt daar die supermarktmedewerker heel precies in die doelgroep... Dus klopt helemaal en ik blijf bij wat ik zeg...
Dan worden ze vast duurder. Mensen verdienen er goed hun brood aan. Willen graag bananen verbouwen.