Kan de regionale sociale dienst gemaakte afspraken wijzingen bij het aanvragen van een nieuwe WWB?

In sept 2009 heb ik een WWB aangevraagd. Ik had daarbij beroep gedaan op de vrijstelling van de arbeidsplicht omdat ik een alleenstaande ouder van meerdere kinderen onder de 5 jaar. Deze is mij toen ook toegezegd geworden. In juni 2010 werd mijn WWB omgezet geworden naar de WIJ omdat de wet veranderd was en ik jonger was dan 27. Dit was toen allemaal automatisch gegaan. Ik heb toen mijn vrijstelling gehouden en we hadden een werk/leer programma gemaakt en ondertekend.
in dec 2010 ben ik 27 geworden en moest de WIJ weer teruggezet geworden naar een WWB. Hiervoor moest een gehele nieuwe WWB aangevraagd worden. bij het gesprek heb ik aangetoont dat ik graag de vrijstelling wilde behouden en het werk/leer plan wil volgen. Ik heb me al voor een opleiding ingeschreven en ook bij de IB-groep informatie aangevraagd over het aanvragen van de studiefinanciering, die ik zonder probleem zou kunnen aanvragen.
Ik heb pas het besluit ontvangen waarin staat zodra ik in april 2011 met een thuisstudie klaar was ik dan werk zou moeten gaan zoeken. Dit is dus in strijd met de eerder gemaakt afspraken.
Mijn vraag is dus kunnen ze dus gewoon de eerder gemaakte en ondertekende afspraken negeren omdat ik nu een nieuwe WWB moest aanvragen omdat het via de sociale dienst niet automatisch kan gaan of heb ik er nut als ik bezwaar maak?

En aub geen reactie zoals op je kont zitten rijk worden. Ik wil een studie gaan volgen en als je denkt dat je van een WWB rijk wordt heb je echt goed mis.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk dat men er vanuit gegaan is dat je al met een opleiding bent begonnen in juni 2010.
je hebt in juni 2010 al dat werk leer programma ondertekend.
Ik heb geen idee om wat voor studie het gaat natuurlijk en of je die in zo'n korte tijd kan voltooien.

Het is nu begin 2011 en ik begrijp dat je nog niet begonnen bent met je opleiding, misschien zit daar het misverstand.

Neem contact op met de sociale dienst en leg je verhaal uit, wel is het slim niet alleen een aanvraag voor de studie klaar te hebben, maar dat je daadwerkelijk al begonnen bent. Dat had je , als ik het goed begrepen heb, in juni 2010 al moeten doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En mochten die suffe ambtenaren op hun besluit blijven ga dan naar een rechtswinkel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben in 2010 begonnen met een goedgekeurde thuisstudie omdat toen alle opleiding al vol waren. tegen de tijd dat het plan rond was tenminste. In april 2011 zou ik klaar zijn met de studie en zou daarna in 2011 een mbo gaan volgen. ik heb de thuisstudie gedaan zodat ik tenminste niet een jaar weggooide, heb er ook zelf voor betaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan is het toch prima te verklaren dat men ervan uitgaat dat jij in april gaat werken. Dan is je studie afgerond.
Ik weet niet of je nu nogmaals uitstelling krijgt voor een volgende studie, dat zou de reden kunnen zijn dat je nu toch moet gaan werken, maar nogmaals daar weet ik het fijne niet van. Kan me wel voorstellen dat je niet maar door kan blijven studeren. Als je een opleiding afgerond hebt, straks in april, waarmee je werk kan vinden, vind ik het niet onredelijk dat er dan ook van je verwacht wordt dat je gaat solliciteren. Het belangrijkste is dat je werk hebt, een opleiding volgen kan altijd nog, je kan een avond studie doen, alhoewel ik me kan voorstellen dat dit met jonge kinderen moeilijk is om naast je baan te doen. Maar je kan ook altijd nog gaan verder leren als de kinderen wat ouder zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De oorspronkelijke afspraak was gemaakt met de bedoeling dat ik na de cursus nog een MBO of een HBO opleiding zou gaan volgen omdat de cursus maar een MBO niveau 2-3 opleiding was. Daarnaast is het zo dat een alleenstaande ouder met een of meerdere kinderen onder de vijf jaar een vrijstelling kan krijgen van maximaal 5 jaar of als het jongste kind de leeftijd van 6 jaar behaald. De opleiding die ik wil gaan volgen heeft trouwens geen avondopleiding, eveneens zijn de avondopleiding zeer gekrompen over de laatste jaren. en waarom zou ik nu achter een kassa gaan zitten (ja sorry maar met niveau2-3 zie ik echt geen banenmarkt voor me open gaan) Als ik nu kan gaan studeren. Mensen kunnen me misschien lui noemen omdat ik eerst een fatsoenlijk diploma wil halen,maarja, ik heb daarna wel veel meer baanzekerheid en een betere financiele zekerheid voor mijn kinderen. Later studeren is eigenlijk ook niet echt een optie. Ik kan nu nog studiefinanciering krijgen, iets wat ik over drie jaar (als ik 30 ben) niet meer krijg. Het ging me er meer om dat het mij eerst is toegezegd geworden dat ik de MBO opleiding mag gaan doen. dit is schriftelijk overeengekomen en nu willen ze de overeenkomst veranderen omdat mijn type uitkering is veranderd. mogen ze dit dan zomaar doen?