zijn wij een democratie?

Ik had het hier laatst met een collega over. als democratie zou ieders zijn stem mogen laten horen, nu worden er in principe dingen opgemaakt door partijen en moet je vervolgens kiezen of je het daarmee eens bent en waar je op gaat stemmen.

Ik ben het met niemand 100% eens en zal dus nooit mijn stem kunnen laten horen mits je zelf een partij zou starten. Als iedereen zijn mening zou willen laten horen dan zou dus iedereen een partij moeten starten. dat is onmogelijk.

dus mijn vraag is zijn wij wel een democratie? en in hoeverre zou je een land democratisch kunnen noemen? bestaat democratie wel?

Ook had ik vernomen dat er binnen een democratie helemaal geen koningshuis hoort omdat 1 iemand op zo'n moment een beslissing neemt.

mijn vragen zijn een beetje hectisch gesteld maar ik hoop dat jullie het begrijpen of dat ik er gewoon geen bal van snap.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Natuurlijk is Nederland GEEN echte democratie!
Ten 1e: Wij hebben geen gekozen staatshoofd.
Ten 2e: Wanneer je op bijv. de VVD stemt óf op de PvdA,óf op het CDA,weet je nooit welke regeringscoalitie er gevormd gaat worden.
Er gaat onderhandeld worden tussen 2 of 3 (of meer) verschillende partijen waarvan jij hoogstwaarschijnlijk gevonden hebt door op een bepaalde partij te stemmen,dat die andere partijen nu juist géén zitting zouden mogen hebben in de regering!
Je hebt hier als kiezer absoluut geen invloed op.
De partij waar jij op gestemd hebt komt achteraf aan jou niet vragen welke coalitie je graag gevormd wil zien worden.
Pas geleden hebben wij weer eens een mooi voorbeeld kunnen zien hoe de kiezer voor gek versleten wordt.
De PvdA,SP en Groen Links samen hand in hand,schouder aan schouder in protest tegen deze regering.
Zij willen "een ander Nederland!" en SAMEN willen zij dit bewerkstelligen.
Deze drie partijen doen het nu voorkomen dat zij in de toekomst SAMEN willen gaan werken aan een "beter Nederland".
Veel linkse mensen zullen hier de hoop uit putten dat het linkse blok een krachtig tegengeluid zal gaan laten horen tegen deze regering om deze regering zo snel mogelijk onderuit te halen.
Ik kan nu al voorspellen dat deze samenwerking er NOOIT zal komen!
Het is een toneelspel wat hier wordt opgevoerd.
Alles alleen maar voor de buhne!
Deze drie partijen hopen op deze manier kiezers naar zich toe te trekken en houden de kiezers voor dat er een stevige linkse samenwerking tot stand gaat komen,maar weten zelf maar al te goed dat een samenwerking tussen hen drieen onmogelijk is.
De PvdA zal bijv. NOOIT een coalitie aangaan met de SP.
De PvdA en SP zijn elkaars grootste concurrent en de PvdA zal zichzelf niet willen beschadigen omdat de SP hele grote eisen zal stellen aan de PvdA.
De kiezer wordt dus een samenwerking voorgeschoteld,maar de PvdA zal alles aangrijpen om niet met de SP te hoeven samenwerken,terwijl de kiezer er waarschijnlijk van uit gaat dat dit wel gaat gebeuren.
De kiezer DENKT in dit geval invloed te hebben op een evt. toekomstige linkse coalitie maar zal bedrogen uitkomen,want áls er een coalitie gevormd moet gaan worden waar de PvdA deel van uitmaakt,zal de PvdA altijd kiezen voor CDA,CU,D'66 en VVD en de SP negeren.
Dát is onze "democratie"
Nu vind ik het zelf absoluut niet zo'n ramp dat er nooit een links blok gevormd gaat worden want ik sta met verstand in het leven en ben rechts geörienteerd,maar een échte democratie?????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Nee, een pure democratie is een democratie waar iedereen zijn mening mag geven, maar dat is met 16 miljoen mensen onmogelijk.
maar een democratie is niet in 100 procent van de gevallen beter. In een democratie kan een minderheid nogal worden uitgebuit, zoals in nederland de veelverdieners.
nou kunnen veelverdieners dat wel hebben, maar ik zou het niet erg vinden als rood harige mensen dubbel zoveel belasting moeten betalen, maar gelukkig heb ik niet de wet in handen

Toegevoegd na 40 minuten:
om in te gaan op de reactie op mijn vraag: als wij een pure democratie hebben was er allang al een doodstraf voor pedo sekuelen, en sommige converstatieven landen zouden homo's of joden straf krijgen om dat ze zo geboren zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederland is een z.g. Constitutionele Parlementaire Monarchie. Democratisch dus.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt af van hoe je democratie wil definieren.

Als je alleen een situatie waarbij iedereen over iedere beslissing geraadpleegd moet worden met een gelijke stem dan heeft de wereld nooit een democratie gekend en zal deze er ook nooit komen.

Om praktische redenen zal je een beperkte groep mensen moeten hebben om zaken aan te sturen. Net zo min als een voetbalelftal zonder coach niet ver komt zal een land met 16 miljoen parlementariërs niet kunnen functioneren (en ik stel bij sommige mensen al vraagtekens of ze wel zouden moeten mogen stemmen in ons huidige systeem, laat staan dat ze directe beslissingen zouden moeten nemen). Democratie is een enorme luxe. Het is een duur en traag systeem maar is wel consistent en stabiel.

Nederland bestrijkt een beetje een tussenvorm met de parlementaire democratie gecombineerd met een erf troon. Of dit nu goed of slecht is laat ik in het midden. Voordeel is wel dat het staatshoofd politiek kleurloos is. Nadeel is dat politieke macht enkel op geboorterecht gebaseerd is. Zolang de Oranjes hun werk goed doen zal er niet veel animo zijn die situatie te veranderen. Sinds koning Willem II echter is de daadwerkelijke macht volledig bij de staten generaal en de minister raad. Het monarchische element bestaat dus bij de gratie van de democratische element. Niet andersom. Daarom kan je volgens mij wel degelijk spreken van een democratie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In nederland is geen echte democratie.

De regering en het parlement zijn te zeer verweven met elkaar waarbij om 1 besluit te nemen er vaak onderhandelt moet worden met een kleine regeringspartij.Daardoor komen er als compromis ook besluiten door die door nauwelijks enkele % van de bevolking worden gewenst.

Als er een gekozen parlement zou zijn en daarnaast de regeringsleider separaat gekozen zou kunnen worden... een leider die NIET tot 1 der partijen behoort...zou er pas sprake zijn van een regering en democratische controle erop.
Met de huidige achterkamertjes politiek, meerderheden voor besluiten verkopen om ook andere ideeën van jezelf erdoor te kunnen drukken noem ik geen democratie meer.

Wel kan de kiezer in nederland tenminste nog een regering na 4 jaar afstraffen....maar dat is dan ook het enige.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog even over het koningshuis.
Als dit huis GEEN regerings activiteiten onder eigen verantwoording mag uitvoeren zijn ze feitelijk als representant naar buiten in dienst van het land. Een soort eenheid van vertegenwoordiging naar andere landen toe.
Dit is niet in strijdt met het democratisch beginsel. Per slot vertegenwoordigd ook een ambassadeur nederland zonder dat ie een eigen mening mag hebben (officieel tenminste)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij zijn absoluut een democratie

Onze democratie is getrapt. Wij kiezen vertegenwoordigers die wij vertrouwen dat zij onze mening het best vertegenwoordigen. Nu snap ik dat het woord "vertrouwen" je niet meteen doet denken aan een politicus. Toch moet je erop vertrouwen dat hij alles doet om dat wat in het partij programma staat waar te maken.

Directe democratie met 16 miljoen mensen gaat ook prima, dan wordt per onderwerp bij voldoende animo een referendum uitgeschreven. Nadeel van directe democratie is dat onzalige referenda kunnen worden uitgeschreven en aangenomen. Eveneens zal het regeringsbeleid heel ad-hoc-erig zijn en weinig strategie kunnen ontwikkelen.

Democratie klinkt altijd heel prachtig, maar als je het omschrijft als "een dictatuur van de meerderheid" verliest het enigszins zijn glans.

Onze koningin bemoeit zich niet met het wetgevend proces. Mag ze ook helemaal niet. Wetgeving is uitsluitend voorbehouden aan de regering, hierin gecontroleerd door de kamer. Onze koninging is vooral een mascotte, we zetten haar in als representatie van ons land in het buitenland of bij bijzondere binnenlandse aangelegenheden (denk aan vuurwerkramp Nijmegen). Onze koningin kan plaatsvervangend voor ons allen huilen, hopen, lachen en meeleven.

Vreemd in onze constitutionele monarchie is dat de koningin nog wel een inhoudelijke rol speelt tijdens de kabinetsformatie. Dat is een klein smetje op onze democratie. Ons koningshuis lijkt vooralsnog niet bereid dit laatste voorrecht vrijwillig af te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind de nederlandse vorm maar een laag gehalte aan democratie hebben. Laten wij eens beginnen met de manier waarop gekozen wordt. Ik heb VVD gekozen, omdat ik niet op de PVV, Groen Links, de PvdA , de SP of de christelijke partijen wilde stemmen. Waar zit ik nu mee opgescheept? Inderdaad met een coalitie waarin de PVV en het CDA de macht hebben, en waarin Mark Rutte slechts de technische stuurman is.

Een kiesstelsel, waar je op coalities kan stemmen is veel beter.

Met 150 zetels in de kamers is de kiesdeler veel te klein, allerlei kleine partijtjes versnipperen het proces. Niet in de regering, maar wel in de kamers.

Burgemeesters en CvK worden nog steeds gekozen uit politieke vriendjes.

Het staatshoofd is nog steeds een erfelijke baan.
Leve de republiek.

Neen, geef mijn portie maar aan fikkie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zelfs met de Koning(in), want we kunnen er morgen voor kiezen een republiek te worden. Kennelijk kiezen we ervoor een niet gekozen Staatshoofd te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij zijn wel degelijk een democratie. Wij kiezen onze vertegenwoordigers in de regering. De koningin heeft hierin geen enkele macht zijn is een vertegenwoordiger. Juist in een democratie is het een spel tussen alle meningen een lijn te vinden. Daarom is ook nooit iets helemaal naar je zin. Het is een mix. Ga anders eens bij een partij langs en ga proberen om gekozen te worden als kamerlid of als gemeente raadslid en onder vindt hoe je tot compromissen moet komen
ronron1212
13 jaar geleden
Ja, maar de democratie in Nederland is indirect, directe democratie is alleen in hele kleine staten haalbaar.
Nederland is een parlementaire constitutionele monarchie en dat is een combinatie van een constitutionele monarchie en een parlementaire democratie.