Gaat Amerika failliet of verzinnen ze een list?

Op dit moment bedraagt de staatsschuld van de USA 546.000 dollar per huishouden.
Iets van 63.000.000.000.000 dollar in totaal.

Als je echt wilt weten hoe dat komt, dan moet je
een half uurtje uittrekken hiervoor:
http://www.youtube.com/watch?v=O_TjBNjc9Bo

Maar, gaat het hele land binnenkort bankroet, of verzinnen ze hier wel een list op?

Picture for question
14 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is bij lange na niet 546.00 per huishouden. misschien net de helft

Antwoorden (7)

Ik heb ooit over de Amero gehoord. Dat schijn t de oplossing van de crisis te zijn. Hoe of wat weet ik niet precies, maar het schijnt dus een vooropgezet plan te zijn om alle schulden in Amerika te laten 'verdwijnen'. Hoe betrouwbaar dat is weet ik niet. Amero; http://nl.wikipedia.org/wiki/Amero.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is in alle realiteit een piramidespel en tegelijk een perpetuum mobile. In de wereld bestaat nog een metaspelletje wat enorme gelden kan accumuleren, miljarden zelfs. Dit trucje is geimplementeerd door slimme mannen tegelijk met de introductie van de goudstandaard en heeft van doen met de conversie van goud naar geld.

Inmiddels zijn dat girale transacties en eigenlijk kan land tot land, bank tot bank mits ze bij het clubje horen tijdelijk een enorme berg geld lenen. Hier staat uiteraard een interest tegenover maar met het soort bedragen waar ik hierover spreek kan op zichzelf in een week tijd een gigantisch kapitaal vergaard worden als het slim wordt gespeeld en dat wordt het. Meer kan ik er niet over vertellen hoewel ik genoeg bronnen heb die hieraan refereren. Maar Amerika failliet, dacht het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opvallend, dat de foreign debt slechts een miniem deel uitmaakt van de totale schuld.
Dat zou betekenen dat de waarde van de dollar niet in het geding is en dat ze er door het onderling schuiven met geld (belastingen, dus) uit zouden moeten kunnen geraken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Amerika is altijd al meester geweest in zielig doen. Ze kunnen altijd alles zoveel keer erger maken als dat het uiteindelijk is. Als ze dan met 2 jaar een probleem hebben opgelost, moet iedereen met vlaggetjes door de straten heen, om de wereld te laten zien hoe fantastisch ze wel niet zijn en dat ze zich uit een bijna onmogelijke positie hebben gered. Het is ronduit zielig.
Die staatsschuld kan best kloppen, want amerikanen kunnen ook al niet met geld omgaan. Hoe is het mogelijk dat een heel groot gedeelte van de amerikanen met meer dan 5 credit cards op zak loopt? Als ze op de ene niks meer krijgen, proberen ze het gewoon met de volgende. Tja, zo maak je dus schulden. Ook die oorlogen waar ze zich altijd mee moeten bemoeien, kosten bergen met geld.
Amerika gaat echt niet failliet, ze drukken gewoon extra geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Amerika kan niet failliet.. Dat kan gewoon niet.

Bijna alle grondstoffen zijn genoteerd in dollars. (futures)
Als je de staatsschuld van de USA bekijkt, zou dit in principe tot een hyperinflatie moeten leiden. Maargoed, dat zou de grondstoffen markt dusdanig instabiel maken.

Als de dollar dusdanig in waarde verliest (wat een logisch gevolg zou zijn van het creeren van een gigantische geldgroei (door drukken en digitaal 3 nullen achter een getal te zetten)) zou de wereld op zijn kop staan. De staatsschuld is grotendeels gefinancierd door landen als China. Als de dollar opeens nog maar de helft van de huidige waarde waard is, heeft de hele wereld hier ECHT last van..

De gevolgen zullen dan niet te overzien zijn..
De dollarkoers wordt kunstmatig hoog gehouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Kijk hier eens naar (uit 2007):
http://player.omroep.nl/?aflID=6256394
De overheidsschuld van de Verenigde Staten is geen 63 biljoen dollar, maar iets minder dan 12 biljoen dollar (zie bron), ofwel ongeveer 80 procent van het bbp van de VS.
Dit is vergelijkbaar met de overheidsschuld in vele Europese landen (wij zitten er met 50 a 60 procent iets onder).

In je grafiek staat dan ook niet alleen de overheidsschuld, maar ook de schuld van bedrijven en gezinnen. Helaas staan hier geen bezittingen tegenover, zodat je niet weer wat er met de netto-positie gebeurt en je dus ook niet weet of er sprake is van een probleem.

Als je het dan toch over failliete overheden wil hebben, zou ik eens een vraag stellen over Ierland of Griekenland, waar het wel kloten van de bok gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het verleden van er een Minister van Financiem in Nederland, die zei geef mij vrijwillig zoveel gulden als lening, anders haal ik het bedrag binnen als nieuwe belasting (bijv. op het knippen van je haar, lekker democratisch). Amerika kent lage belastingen. Wat blijft er van de staatsschuld over als iedere Amerikaan, de laatste 5 jaar gemiddeld 20 % extra belasting had betaald. Inderdaad het BNP, zijnde in 2000 8.511 trillion. Zo te zien is de staatschuld inderdaad een schuiven met geld en wordt de belasting betaald door degenen die de staatschuldpapieren aankoopt, waaronder het buitenland. Je dacht toch niet dat ASmerikanen domme mensen zijn. Misschien wel kortzichtig en niet risico mijdend.

Toegevoegd op 10-06-2009 05:27:18
Ik denk dat de vraagsteller de staatsschuld verwart met de nationale schuld.
Bovendien zou geen enkele Chinees staatsschuldpapieren aanhouden als er in principe geen vertrouwen bestond.

Toegevoegd op 10-06-2009 05:30:27
Ik moest even in jouw grafiek kijken vvoor ik verder kon: het grote probleem in deze crisis was natuurlijk de onderste drie onderdelen van het staaf diagram.