Ten eerste dien je lid te zijn van een politieke partij. Dit kan heel gemakkelijk door je via de website van de partij van jouw keuze aan te melden.

De volgende stap is dit lidmaatschap actief vorm te geven. Dit door middel van het bezoeken van bijeenkomsten, vergaderingen en acties. Wanneer je hier positief opvalt, zul je gevraagd worden om meer te doen.

Blijf je goed werk leveren en toon je je betrouwbaar en loyaal binnen jouw gemeente, dan zul je langzaamaan doorgroeien in de rangordes van de partij.
Besef je wel dat de Tweede Kamer absoluut de Champions League in het politieke landschap is. Niet iedereen zal daar zomaar terecht komen.

Een politieke partij is dan ook te vergelijken met een voetbalclub. Niet alle spelers zijn goed genoeg voor het eerste elftal en moeten genoegen nemen met minder. Wanneer je niet kunt voetballen (politiek bedrijven) zijn er wel rollen weggelegd in het bestuur van de club.

Ook hier begin onderaan de ladder. Eerst eens meeluisteren als gast van het lokale afdelingsbestuur. Als je positief opvalt wordt wellicht gevraagd voor een bestuursfunctie en kun je op dezelfde wijze als net aangegeven doorgroeien naar hogere niveaus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Mensen die in de politieke top komen te zitten zijn vaak vantevoren lid geweest van een partij of actief geweest binnen een gemeente. Je hoeft niet eens een goede studie te doen als je wilt opklimmen naar de top, kijk maar naar Emile Roemer, die heeft maar de Pabo gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan door: Goede capaciteiten,likken naar boven en trappen naar onderen , goede connecties/netwerken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net als dat je in het bedrijfsleven de top bereikt.

Door onderaan te beginnen.

Bijvoorbeeld in de plaatselijke politiek en het daar heel goed doen, zodat je positief opvalt.
Door er heel veel tijd in te steken.
Door altijd bereid te zijn vanalles bij te leren.

Politiek: Door vooral heel goed te kunnen praten.
Goed overkomen op tv is tegenwoordig ook heel belangrijk.