Omdat in die jaren de wereld(economie) onder een gigantische depressie gebukt ging en er daardoor miljoenen mensen werkloos waren en armoe leden.

doordat dit onrust binnen de maatschappij gaf,begon men de zittende politieke leiders en het systeem zelf de schuld van alle ellende te geven.

velen zagen toen maar één uitweg: het aan de kant zetten van de heesrende politieke en economische elite,het omvergooien van de bestaande politieke en economische systemen en daarvoor in de plaats een dictator en een totalitaire staat.

Dit gebeurde in de twintiger jaren b.v. in Italië (1922: Benito Mussolini komt aan de macht en wordt als "sterke man" Il Duce= de Leider genoemd),in 1933 in Duitsland (Adolf Hiltler komt als "Führer" van de Nazipartij aan de macht als dictator),in 1936 generalissimo Francisco Franco als Caudillo (ook zoiets als "aanvoerder") aan de macht in Spanje.

Toegevoegd na 1 minuut:
Velen die dergelijke figuren steunden en om hun leiderschap riepen,dachten en hoopten dat dergelijke "sterke mannen" de hele maatschappij --desnoods met geweld en andere drastische maatregelen--- weer "op de rails" zouden doen krijgen.

Toegevoegd na 5 minuten:
heesrende=heersende