Slaag je cum laude als je cijfers tussen de 7,5 en 8 hebt?

Is het zo dat je cum laude slaagt als je bijv. voor alle vakken een 7,5 / 7,6 oid hebt? Dan zouden die namelijk nog afgerond worden naar een 8, toch? En dan zou je cum laude slagen, toch? Of moet het echt per vak 8,0 of hoger zijn om het vak als een 8 te laten tellen (of eventueel 1x een 7,0 en 1x een 9,0 oid)?

En als je bijv. één 8,5 hebt, wordt dit dan in de 'cum laude berekening' als 9 gebruikt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
14.5K
ronron1212
7 jaar geleden
Het is met een 8 of hoger.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ronron1212 Juist, maar de vraag is dus of dit een 8 is die eigenlijk een 7,6 mag zijn die afgerond is naar een 8. Of dat enkel bij 8.0 en hoger geldt. Kijkt men naar het cijfer voor of na afronding?
ronron1212
7 jaar geleden
Wat er op de cijferlijst staat dus daarmee ben je geslaagd of niet wel of niet cum laude dat zijn namelijk de cijfers waarmee je slaagt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens mij staat er uiteindelijk als je bijv. gemiddeld voor Nederlands ofzo een 5,5 hebt een 6 op je 'eindlijst (?)', dus als ze naar die cijfers kijken, zou je wel cum laude slagen met een 7,5, toch? (want dat wordt dan een 8 bij dat vak)

Antwoorden (1)

Een eindcijfer van gemiddeld 8,0 is niet voldoende. Je moet ook een voldoende hebben voor de rekentoets en minstens een 6 voor alle vakken bij het centrale eindexamen. (Dit zijn de criteria voor de havo). Als je aan deze drie criteria voldoet, slaag je cum laude. Je moet dus de onafgeronde eindcijfers nemen, optellen en delen door het aantal vakken.

"2 Een kandidaat is geslaagd voor het eindexamen havo met toekenning van het judicium cum
   laude indien zijn examen voldoet aan de volgende voorschriften:
   a. ten minste het gemiddelde eindcijfer 8,0, berekend op basis van de eindcijfers voor:
       1°.De vakken in het gemeenschappelijke deel van het profiel, het eindcijfer van
           je combinatiecijfer en de vakken van het profieldeel, en
       2°.het vak uit het vrije deel waarvoor het hoogste eindcijfer is vastgesteld, en
   b. ten minste het eindcijfer 6 of ten minste de kwalificatie «voldoende» voor de rekentoets en alle
       vakken waarin je het centraal examen aflegt."
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij dat stukje van a, worden met die eindcijfers de afgeronde cijfers bedoeld?
Computoon
7 jaar geleden
Heb ik niet kunnen vinden. Het lijkt me echter dat men van de onafgeronde cijfers uitgaat. Anders zou er 2 keer afgerond worden. Stel dat iemand slaagt met 6 x 7.5. Gemiddeld is dit ook een 7.5 en niet gemiddeld 8.0.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klopt. Maar als er van de afgeronde cijfers wordt uitgegaan zou het een stuk 'makkelijker' zijn.
Computoon
7 jaar geleden
Ja. Net zoals scoren bij voetbal ook gemakkelijker wordt als de goal breder en hoger wordt :-)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
dit klopt niet want je rekentoets telt niet mee. niet voor je slaag zak regeling en ook niet voor de cumlaude eis