Kan mijn dochter vanaf de basisschool met advies Kader gemengd Theoretisch met LWOO uiteindelijk dierenarts worden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel theoretisch zou dat kunnen maar dat wordt wel een heel lange weg...!
Erna55
7 jaar geleden
Wanneer ze LWOO nodigt heeft, dan betekent het meestal dat ze moeite heeft met leren.
Een studie voor dierenarts is een pittige universitaire studie.
Ze is nu 12 jaar en heeft nog veel jaren te gaan voordat ze naar de universiteit kan gaan. Misschien verandert haar beroepskeuze.

Antwoorden (1)

Een leerling krijgt leerwegondersteuning vanwege een leerachterstand in rekenen, lezen of spellen, bij sociaal-emotionele problematiek of bij een IQ van 75-90.
Aangezien je dochter advies heeft gekregen voor gemengd kader/tl denk ik niet dat ze een laag IQ heeft. Dan blijven de andere twee criteria over. Bij een achterstand in lezen en rekenen is het de vraag of dit wordt ingehaald. Een universitaire studie Diergeneeskunde is erg theoretisch en zowel lezen als rekenen (statistiek) zijn belangrijke vaardigheden. Een dierenarts moet goed kunnen samenwerken met collega's en met de verzorgers van de dieren, dus als je dochter problemen heeft met sociale interactie, wordt dat al lastig.

Daarnaast gaat je dochter naar het VMBO. Het is niet alleen een lange weg naar de universiteit, maar ook qua niveau een heel groot verschil. Het kan zijn dat ze nu lager is ingeschat vanwege leerachterstanden of sociaal-emotionele problematiek. Als blijkt dat ze supergoede cijfers op school haalt (bijvoorbeeld een 8 gemiddeld), dan zal de weg naar HBO of universiteit makkelijker zijn. Realistisch gezien belanden de meeste VMBO-ers echter gewoon op het MBO. 17% Van de MBO-studenten studeert daarna door op het HBO, maar de helft haalt het maar. Onderweg worden studenten ook 'leermoe', als de weg erg lang duurt. Dus dan zou je dochter, als ze het aankan, ook over een grote dosis doorzettingsvermogen moeten beschikken. De leerweg gaat dan via het beroepsonderwijs (MBO4-HBO-Universiteit) of via HAVO/VWO/Universiteit, of een combinatie ervan (bijvoorbeeld HAVO-HBO-Universiteit). Er moet dan wel op VMBO-tl worden afgestudeerd, via kader kan alleen doorgestroomd worden naar HAVO als de leerling een extra algemeen vak heeft gevolgd en goede cijfers heeft.

Het antwoord op je vraag is dus: Ja, maar de kans is klein dat het lukt. Proberen kan altijd. Het is aan te raden om een route via het beroepsonderwijs te kiezen. Je dochter hoeft dan minder algemene vakken te volgen en kan zich al richten op een beroepsrichting die ze leuk vindt (bijvoorbeeld een opleiding in dierverzorging of dierenartsassistente). Als MBO haar eindniveau is, dan kan ze toch iets met dieren doen. Mocht het nu supergoed gaan op het MBO en haar docenten zijn positief over haar kansen in het HBO, kan ze altijd doorstromen naar het HBO en mocht het daar nu ook goed gaan (gemiddeld een 7/7.5 als cijfer), dan zou universiteit haalbaar zijn. Als universiteit niet haalbaar is, heeft ze toch een beroepsdiploma.