Waar staan de 3 kruizen voor op de amsterdamse vlag?

In amsterdam zijn over de bekende 3 kruizen te vinden. Amsterdamse paaltjes etc.. Maar waar staan deze voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
50.6K

Het beste antwoord

De drie kruisen vormen de kern van het Amsterdamse stadswapen. Het zijn Andreaskruisen, genoemd naar de apostel Andreas, die aan een dergelijk kruis de marteldood zou zijn gestorven. Het wapen waarin de kruisen staan bestaat uit drie verticale banen met de kleuren rood - zwart - rood. De kruisen staan in de zwarte baan.
De oorsprong van het stadswapen van Amsterdam is niet bekend. De zwarte baan zou het water kunnen verbeelden waaraan de stad is gelegen. In andere Hollandse steden als Dordrecht en Delft is dat ook het geval. Twee andere plaatsen in de omgeving van Amsterdam, Ouder-Amstel en Nieuwer-Amstel hebben ook Andreaskruisen in hun wapen. Misschien zijn ze ontleend aan het wapen van het geslacht Persijn, een familie uit Waterland, die ooit veel land bezat in Amsterdam en omgeving.
De Andreaskruisen zijn niet exclusief van de gemeente, maar van de stad. Op allerlei plaatsen in de stad en in de media komt men de kruisen tegen.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het wapen van Amsterdam bestaat uit een vaandel waarop drie kruizen te herkennen zijn. Aan weerszijden van het vaandel bevinden zich twee leeuwen en erboven is een kroon te zien. De drie kruizen staan beter bekend als Andreaskruizen. Deze kruizen zijn vernoemd naar de apostel Andreas en staan in een verticale baan boven elkaar. Onder de Andreaskruizen zijn de woorden 'heldhaftig, vastberaden, barmhartig' te lezen. Deze woorden zijn in 1947 door koningin Wilhelmina aan het wapen toegevoegd als herdenking aan de Tweede Wereldoorlog. Op de Amsterdamse vlag staan drie van de bovengenoemde Andreaskruizen in een horizontale rij naast elkaar in een zwart vlak. Boven- en onderkant van het zwarte vlak worden begrensd door een rode strook. Tijdens uw stedentrip in Amsterdam zult u op straat ongetwijfeld de typische Amsterdamse paaltjes tegenkomen. Uit deze paaltjes zijn (verticaal) drie kruisjes gehouwen. De paaltjes worden ook wel 'Amsterdammertjes' genoemd en ze verdwijnen langzaam maar zeker uit het Amsterdamse straatbeeld: de gemeente besloot namelijk onlangs gesneuvelde Amsterdammertjes niet meer te vervangen omdat ze niet in het moderne straatbeeld zouden passen.

Toegevoegd na 38 seconden:
Ik neem aan dat de drie kruizenin de paaltes afgeleid zijn van de vlag van amsterdam

Toegevoegd na 42 seconden:
Ik neem aan dat de drie kruizenin de paaltes afgeleid zijn van de vlag van amsterdam
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De betekenis van de kruisen is onbekend, maar historici gaan ervan uit dat het afgeleid is van wapen van de familie Persijn (heer Jan Persijn is genoemd als stichter van "die plaatse" de huidige Dam).[2] Andere bezittingen van deze familie, Amstelveen en Ouder-Amstel (Duivendrecht en Ouderkerk aan de Amstel) voeren vergelijkbare wapens afgeleid van het familiewapen.

Ook wordt wel gemeld dat de kruisen staan voor de drie plagen die Amsterdam getroffen hebben, nl. het water, het vuur en de pest. De drie kruisen vindt men terug op allerlei gebouwen, in vele logo's en ook op de Amsterdammertjes. Een andere theorie is dat de drie kruisen staan voor drie doorwaadbare plaatsen in de Amstel.