is het droste effect een vinding van droste?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mmmm, ik ga gelijk een copje maken:D

Het beste antwoord

Nee, het bestaat al veel langer!

Het Droste-effect is een visueel effect, waarbij een afbeelding een verkleinde versie van zichzelf bevat. Voor de verkleinde afbeelding geldt weer hetzelfde, enzovoort. Dit proces van zelfverwijzing heet recursie. In theorie kan dit oneindig doorgaan. In de praktijk gaat de recursie slechts zover door, als de resolutie van de afbeelding mogelijk maakt.

De term Droste-effect zou in de jaren '70 zijn bedacht door de Nederlandse journalist en dichter Nico Scheepmaker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is geen vinding van Droste, maar er wel naar genoemd:

Het effect is vernoemd naar Droste, een producent van cacao. Op de cacaoblikken was een verpleegster afgebeeld die een dienblad droeg met daarop hetzelfde blik cacao, waarop dan weer hetzelfde stond, enz. Hetzelfde effect was ook te vinden op Haas-azijn: het etiket van de fles toonde een haas die een fles Haas-azijn vasthield.

De term Droste-effect zou in de jaren '70 zijn bedacht door de Nederlandse journalist en dichter Nico Scheepmaker.

Zie ook de rest van de tekst op wikipedia.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk is het Droste-blik rond 1900 ontworpen door de reclametekenaar Jan (Johannes) Musset, die zich mogelijk heeft laten inspireren door het pastel ‘La serveuse de chocolat’ van de Zwitserse schilder Jean Étienne Liotard. De keuze voor de afbeelding van een verpleegster is vermoedelijk ingegeven door de wens chocolademelk te presenteren als een weldadige drank.
Het blik bestond dus al zeventig jaar eerder dan de term.
Amadea
13 jaar geleden
Het droste-effect wordt alleen in Nederland Droste-effect genoemd. De internationale term hiervoor is Mise-en-Abyme - 'geplaatst in de afgrond'. Het is geen vinding van Droste, maar wordt bijvoorbeeld al lang gebruikt in bijvoorbeeld Heraldiek, Kunst en Literatuur.
Binnen literatuur wordt het ook wel een ' ingebedde tekst' genoemd, die dezelfde betekenis heeft (of kan hebben) als de tekst waar ze in staat, zodat er van hetzelfde principe als het droste-blik gesproken kan worden - een herhaling van wat bedoeld is, van wat overgebracht wil worden.