Kan iemand wat vertellen over deze vaas?

Dit is een vaas die mijn oma een jaar of 50/60 geleden heeft gekregen van een oude vrouw waar ze in haar jongere jaren bij in diesnt was en die nu weer eens op dook in de kelder. Het is een behoorlijk zware vaas waar verder geen informatie op staat, dus googlen heeft niet veel zin gehad. Is er iemand die aan de hand van de afbeelding er misschien wat meer over kan vertellen? Is het kunst of kitch?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.7K
Amadea
3 jaar geleden
Is het mogelijk een foto van de gehele vaas te laten zien? Hoe hoog is de vaas? En waar is ie van gemaakt, is dat tin?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Amadea Ik kon in de hoofdpost maar 1 foto uploaden. Hier is de hele vaas.
https://ibb.co/yhG58GC
Ik ben er na nog wat meer googlen erachter gekomen dat de figuur op de vaas kennelijk een 'Wayang' is, wat Javaans is. De paar andere vergelijkbare vazen die ik daarna vond zijn van koper of messing. Geen idee waar die van mij van gemaakt is. De vaas weegt trouwens 3 kilo.

Antwoorden (1)

Het is vermoedelijk koperwerk, afkomstig van Java (Indonesië). Gezien de wajangfiguur die erop afgebeeld staat. Dan zou er eigenlijk een tweede exemplaar bij horen, samen een zogenoemd kaststel vormend. Bedoeld om bovenop een kast te zetten. Dit kwam vroeger vaak mee naar Nederland in oma's hutkoffer. Meestal zijn de zwaarste vazen de nieuwste en de lichtere zijn ouder. Vroeger was koper duurder dan na de tweede wereldoorlog.
. . .
(P.s. Pas na plaatsing van mijn antwoord zag ik dat vraagsteller meer informatie had gegeven in een reactie. De gegevens in mijn antwoord zijn door mij zelf gevonden).
Toegevoegd op 11 maart 2021 20:21: tekst
Amadea
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt. We hebben er inderdaad twee van.