Wat is het vrouwelijke equivalent van galant en hoffelijkheid?

Galant is volgens het woordenboek hoffelijkheid jegens dames. Hoffelijkheid zelf impliceert ook vriendelijk gedrag richting dames. Galant zijn heeft een erotische bijbedoeling, hoffelijkheid niet.

3 jaar geleden
2.8K
Amadea
3 jaar geleden
Waar haal jij vandaan dat hoffelijk en galant alleen op heren van toepassing zou kunnen zijn? Dat staat in geen enkel woordenboek.
Markers55
3 jaar geleden
Het kwam ter sprake dat niemand van de gesprekspartners wel eens galant had gebruikt als je het over een vrouw hebt. Een man die een deur open houdt is galant, voor een vrouw die de deur open houdt zou niemand van de gespreksgroep het woord galant gebruiken. Toen kwamen we ook op deze vraag. Wat wij er op internet over gevonden hebben is: in het Handwoordenboek van Nederlandsche Synoniemen (1908): in hedendaagse spelling:hoffelijk, galant
Hoffelijk — galant. Hoffelijk en galant worden gezegd van personen die hoogst wellevend zijn en meer bizonder jegens dames zich uiterst voorkomend gedragen. In beteekenis zijn zij vrij wel gelijk; alleen verschilt het aan het Fransch ontleende galant in dit, opzicht, die men hierbij aan zeer verfijnde manieren denkt en door den invloed der vroegere beteekenis het erotische hierbij niet geheel uit het oog verliest, wat aan hoffelijk niet verbonden is.

Het beste antwoord

Van Dale
Hoffelijk: beschaafd, beleefd. Dit kan ook jegens mannen gebruikt worden.
Galant: hoffelijk tegen dames.
Er bestaat geen woord dat specifiek ‘hoffelijk tegen mannen’ betekent.
SimonV
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De vrouwelijke equivalenten zijn: attent en voorkomend.