zou deze schaar van 1904 zijn of bestaat het bedrijf sinds 1904?

er staat in deze schaar gegraveerd "solingen-wald 1904 alto"
Op het etiket staat er "gefingelschere nr 153"

heb dit gevonden op de zolder van mijn oma en is nog heel mooi (mocht dit van 1904 zijn)

vind er wel heel weinig over terug op internet...

Picture for question
3 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Er is inderdaad weinig documentatie te vinden.
Het bedrijf (maker) heette Alto.
Hij kwam, was gevestigd in Solingen, deelstaat Wald.
Het is dus een schaar met de naam:
Alto Solingen-Wald.

Als je gaat zoeken op deze term vind je best veel oude scharen, messen, scheppen van hem. Kijk maar eens op eBay.

Het enige echte bewijs dat hij leefde en werkte vind ik op een Duitse site over een taartschep van hem.
Als je dan klikt op de i van info, zie je dat het de periode 1899-1926 is.
De schaar van oma uit 1904 klopt dus helemaal.

In Solingen waren toentertijd heel veel bedrijven die scharen en messen maakten. Nu nog.
Solingen is dus geen merk, maar de streek.
Het klopt wel dat je nu het merk Solinger hebt. Dat is ergens in de jaren 80 van de vorige eeuw opgericht door een fusie van een aantal bedrijven in Solingen.

Het is trouwens inderdaad een schaar om wild mee te knippen/snijden.

De enige bron met informatie die ik kon vinden:

https://berlin.museum-digital.de/index.php?t=people&id=18210&cachesLoaded=true
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
taillie
3 jaar geleden
had je link ook al gevonden maar had niet echt verder gekeken omdat het maar weinig info bevat (om het eerste zicht) de schaar is dus 116j oud en ziet er nog als nieuw uit. zal dus ook handgemaakt zijn, vandaar waarschijnlijk het nr die op de doos staat :)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ja, die stukken kregen inderdaad een nummer. Op eBay zie je ook geregeld dat dat nummer op het doosje is (ik denk) gestempeld.
Je mag aannemen dat je een antiek stuk hebt.
Mocht ik meer vinden, meld ik het.
Groet
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
O ja, echt zoeken in het Duits.
Geflugel, schere, messer etc
taillie
3 jaar geleden
@simonsdochter, heb een mailtje gestuurd naar dat digitaal museum, hopelijk kunnen zij meer vertellen
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Spannend!
En, de koe bij de horens vatten, daar houd ik van!