Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer pleeg je plagiaat op grafisch vlak?

Hallo,

Ik vraag me af waar je de grens ongeveer kan trekken van plagiaat. Voor tekst enzo zijn er duidelijke regels, maar ik vind het moeilijk om te weten in hoever je kan/ mag gaan in het kopiëren van een idee, het vormgeven, het design enzovoort....

Groetjes

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.6K
TurfGraver
3 jaar geleden
Dat is ook moeilijk en niet altijd duidelijk.
Herkenbaarheid is denk ik hierin leidend.
Als het "lijkt op" begeef je je op glad ijs.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De grens is niet duidelijk te trekken. Uiteindelijk zal een rechter erover moeten besluiten of iets plagiaat is of niet.

Uitgangspunt is natuurlijk dat je als kunstenaar of grafisch ontwerper niet moet doen alsof iets jouw eigen idee is geweest terwijl het originele idee van iemand anders is. Als je dit willens en wetens doet, dan pleeg je plagiaat. Het gaat dus om de overeenkomsten tussen het originele werk en het nieuwe werk. Die mogen er niet te veel zijn, maar hoeveel precies te veel is, dat is heel moeilijk aan te geven. Een rechter zal hierover uiteindelijk kunnen besluiten als iemand vermoedt dat zijn werk is geplagieerd en hij hierover een rechterlijke uitspraak wenst.
(Lees meer...)
Antoni
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding