Wat was de eerste artiest die een 'featuring' deed?

Twee artiesten die samenwerkte onder hun eigen naam. Hiermee bedoel ik dus niet bijvoorbeeld 'supergroep' Cream (Eric Clapton, Jake Bruce en Ginger Baker), maar artiesten die wel samenwerkten, maar bijvoorbeeld eenmalig.

Ik weet dat het soms gedaan werd eind jaren '60, maar kan me niet herinneren zo The Beatles bijvoorbeeld dit ooit gedaan hebben. Of was Elvis ze al voor? Of Mozart in de 18e eeuw?
zo = of

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.4K
Amadea
4 jaar geleden
Mozart was geen artiest, maar een componist. Anderen voerden en voeren nog steeds zijn muziek uit.
TurfGraver
4 jaar geleden
Maar niet samen met hem Amadea. :D
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Amadea, dat is weer een hele andere discussie, maar waarom was Mozart volgens jou geen artiest? Je hoeft niet per se muziek te maken om artiest te zijn. Volgens woorden.org: artiest
de artiest zelfst.naamw. (m.) Uitspraak: [ɑrˈtist] Verbuigingen: artiest|en (meerv.) iemand die als beroep kunst (1) maakt of uitvoert. Mozart maakte kunst, en is dus een artiest.

Antwoorden (2)

Featuring is weinig anders dan een duet tussen twee reeds bekende artiesten, en zulke duetten zijn in een aantal opzichten zo oud als muziek maken zelf.

Het bekendste nederlandse duet is mss wel 'Pastorale' van Ramses Shaffy en Liesbeth List, uit 1968.
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
De vraag is wat was de eerste artiest niet de bekendste Nederlandse.
tinus1969
4 jaar geleden
@ronron1212 zo oud als de muziek zelf schreef ik. En iig dus 1968 of eerder.
ronron1212
4 jaar geleden
De min is niet van mijn maar 1968 is voor muziek maar een paar jaar dus nog steeds geen antwoord op de vraag.
Volgens "The 40 Biggest Duets Of All Time" waren dit Nancy Sinatra & Frank Sinatra met het nummer “Something Stupid” (1967).
https://www.youtube.com/watch?v=0f48fpoSEPU
Toegevoegd op 07 april 2020 08:57: bron
SimonV