Worden de biggetjes in het sprookje 'de drie biggetjes' opgegeten?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@mvds, In de originele Engelse versie worden twee biggetjes opgegeten, het derde biggetje overleeft. Er worden wel andere versies verteld. De eerste twee biggetjes worden niet opgegeten maar ontsnappen naar het stenen huis van hun broertje, of ze komen na afloop ongedeerd weer uit de buik van de wolf tevoorschijn. De wolf wordt soms niet gedood en/of opgegeten maar gevangen.

Antwoorden (2)

In het sprookje de drie biggetjes eet de wolf twee biggetjes op. Het derde biggetje heeft de wolf na een slimme truc gekookt voor het avondeten en opgegeten. En hij leefde nog lang en gelukkig in zijn stenen huisje.
Hier is de samenvatting van het Engelse sprookje "The three little pigs".
Drie biggetjes trekken de wereld in. De een bouwt een huisje van stro, de ander een huisje van takken, en de derde een huisje van steen. Een wolf blaast de huisjes van de eerste twee biggetjes omver en eet de biggetjes op. Het derde huisje blijft echter overeind en wanneer de wolf op een listige manier probeert het derde biggetje toch te pakken te krijgen, is deze hem steeds te slim af.
Van het sprookje zijn er per land diverse variaties. In Italië heet het Il lupo e i tre porcellini en fopt het biggetje de wolf eerst een aantal malen. Het verhaaltje is ook veel langer en uitgebreider dan de Engelse versie. Zij eindigen allemaal nadat de wolf twee biggetjes heeft opgegeten het derde biggetje de wolf kookt voor het avondeten en leeft ongestoord en gelukkig, zijn leven lang.
De moraal blijft gelijk:
slordig werken en zorgeloos gedrag worden bestraft, nijverheid en vlijt worden beloond
Een aangepaste versie uit 1933. Naar aanleiding van dit filmpje werd Walt Disney door diverse kijkers, beschuldigd van antisemitisme.
https://www.youtube.com/watch?v=KwHYh4S1OiY
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
In de versie van het sprookje, dat ik als kind heb geleerd, worden de biggetjes niet opgegeten. Als het huisje van het eerste biggetje, gebouwd van stro, weggeblazen wordt door de wolf, vlucht dit biggetje naar het tweede biggetje. Als de wolf ook het huisje van het tweede biggetje, dat is gebouwd van hout heeft weggeblazen, vluchten beide biggetjes naar het huis van het derde biggetje. Het lukt de wolf niet, om dit huisje, dat gebouwd is van steen, omver te blazen en dus zijn de biggetje veilig en leven nog lang en gelukkig.
Maar van oorsprong is het een Engels sprookje met de titel The Three Little Pigs. En in dit originele verhaal eet de wolf het eerste biggetje, nadat hij zijn huisje weg heeft geblazen, op. En als hij na een tijdje weer honger krijgt, gaat hij naar het huisje van het tweede biggetje, dat hij ook opeet nadat hij zijn huisje weg heeft geblazen. Als hij na een tijdje weer honger krijgt en naar het derde biggetje gaat, lukt het hem niet om het huisje weg te blazen. In dit originele verhaar eindigt de wolf zelf in de kookpot en wordt vervolgens door het derde biggetje opgegeten.