Spreekt een meerderheid in gebieden rond kleef nog kleverlands?

Ik heb gehoord over het nederlands dialect genaamd kleverlands spreekt een meerderheid dat nog in gebieden rond kleef en bijvoorbeeld duisburg??

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Nee.

Ooit spraken de mensen aan beide zijden van de Nederlands-Duitse grens tussen Nijmegen en Venray dezelfde taal: het Kleverlands. De Nijmeegse dialect-onderzoekster Charlotte Giesbers ontdekte dat de officiële staatsgrens de oorzaak is van de opbreking van dit dialect in twee varianten (een Nederlandse en een Duitse) die steeds verder uit elkaar groeien.

Ooit was het Kleverlands één dialectcontinuüm. Anders gezegd: de bewoners aan beide zijden van de Nederlands-Duitse grens tussen Nijmegen en Venray spraken dezelfde taal, kleine variaties daargelaten. Ook na vaststelling van de officiële staatsgrens tussen Nederland en Duitsland, in 1815, bleef dit nog lang zo.

Tegenwoordig echter spreken steeds minder mensen Kleverlands en lijken de varianten ook steeds minder op elkaar. Dialect spreken neemt niet alleen af door minder grensoverschrijdende contacten, maar het spreken van dialect neemt overal sowieso af. Tegenwoordig kun je het dus meemaken dat een jonge Duitser en een jonge Nederlander die nog geen tien kilometer van elkaar zijn opgegroeid bij voorkeur Engels spreken als ze elkaar ontmoeten, omdat ze elkaars taal niet kennen. Vroeger konden ze zich met Kleverlands redden, en dat is daarom wel jammer.

Ook in Duisburg wordt nu hoofdzakelijk Hoogduits gesproken.
Amadea