Hoe heet zo een afbeelding/schilderij waarbij je steeds dezelfde afbeelding ziet in het schilderij?

Ik kan geen voorbeeld vinden omdat ik echt niet weet hoe dat heet en welke schilder zo schildert. Dat je bv een doosje ziet op de afbeelding en elke keer zie je in die afbeelding dat doosje kleiner is. Doosje in doosje in doosje hoe vaak je ook kijkt.
Hetzelfde idee zoals die Russische poppetjes waar elke keer een kleiner poppetje in zit maar dan in een schilderij/afbeelding.
Sorry een beetje vage uitleg maar ik zou niet weten hoe ik t beter kan uitleggen. Ik hoop dat iemand mij snapt. Thanks.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Die methode heet Mise en abyme, beter bekend als Droste-effect.
bamibal
6 jaar geleden
Dat betreft het Droste-effect. Zo'n afbeelding of schilderij heeft verder niet een eigen naam, maar in de beschrijving ervan wordt altijd het Droste-effect vermeld.
Amadea