wat droegen mensen in de gouden eeuw overdag?

ga ervan uit dat de mensen niet al te rijk waren. normale burgers

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (1)

In het begin van de Gouden Eeuw was het modebeeld vrij sober: men droeg voornamelijk donkere, niet opvallende kleding. Kooplieden gingen gekleed in het zwart, om zo soberheid en ernst uit te drukken. De enige versiering was een plooikraag en wat borduurwerk.
De arme lieden droegen grijze of bruine kleding van wol en linnen. Want gekleurde stoffen waren duurder dan ongeverfde. Tegen de kou droeg men meerdere lagen over elkaar. De meisjes en vrouwen droegen er meestal een schort overheen ter bescherming tijdens het vaak vuile werk, en op hun hoofd een mutsje. Jongens droegen vanaf hun twaalfde jaar een wambuis (kort mannenjak van linnen of wol) en een broek.
Amadea
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
+ Mooi samengevat.