weet iemand waar dit gebouw is?

de foto is een screenshot, uit de film het zakmes (1992). ik ben nieuwsgierig naar waar deze scene is opgenomen, maar helaas kan ik er niks over vinden op internet. het moet ergens in weesp, bussum of duivendrecht zijn :)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (1)

De afgebeelde kerk is de in 1969 aan de Hoogstraat 66 in Weesp herbouwde Gereformeerde Kerk.
Die herbouw is verricht op de plaats van de in 1928-1929 gebouwde en in 1968 afgebrande Gereformeerde Kerk aan de Hoogstraat 66, waar met name de pastorie links ervan (Hoogstraat 67) van was overgebleven.
De oorspronkelijke kerk had een fraaie parabolische overkapping van de kerkzaal, met glaspanelen in het gebogen dak, maar de herbouw werd gedaan met een eenvoudiger ‘vlakke’ kapconstructie: een zadeldak zonder glas erin, maar wel opgebouwd uit meerdere sets van twee schuine vlakken, die achter elkaar steeds iets hoger liggen.

De nieuwe voorgevel aan straatzijde had opvallende kenmerken, die het vaststellen van de overeenkomst met de foto mogelijk maakt.
http://christianzierleyn.nl/wp-content/uploads/2015/04/Weesp.Geref_.Kerk_.jpg
http://cloud.pubble.nl/16c0059b/content/2014/9/519cf6ae-3510-4fd7-83e7-c87d0fec8d12.jpg

De nieuwere kerk (van de foto die vraagsteller plaatste) is in 1980 buiten gebruik gesteld, en na jarenlange leegstand pas halverwege de jaren 90 gesloopt. Er staan op die plek nu twee woningen. De pastorie staat er echter nog steeds, en op een webpagina van de Amsterdamse School zijn diverse foto’s aan te klikken van de brand (van de eerste kerk!) en van de daarna gebouwde eenvoudiger kerk met het rechte zadeldak.
http://www.amsterdamse-school.nl/objecten/gebouwen/pastorie-gereformeerde-kerk,-weesp/ . Het lijkt erop dat de oorspronkelijke afgebrande kerk en de latere (inmiddels gesloopte) herbouw hier enigszins door elkaar gehaald worden.

Deze bron weet van de hoed en de rand:
“Deze uiterst belangrijke kerk is door brand verwoest in 1968; voormalige pastorie nog aanwezig. Ter plaatse is daarna een sobere kerkzaal gebouwd.”
http://www.reliwiki.nl/index.php/Weesp,_Hoogstraat_-_Gereformeerde_kerk_(1928_-_1968)

“Sobere kerkzaal, gebouwd ter vervanging van de in 1968 afgebrande, architectonisch zeer belangrijke voorganger. Deze kerk is buiten gebruik is gesteld in 1980. Na jarenlange leegstand is deze kerkzaal ongeveer halverwege jaren 1990 gesloopt, waarna ter plaatse woningen zijn gebouwd. De voormalige pastorie is nog steeds te herkennen.”
http://www.reliwiki.nl/index.php/Weesp,_Hoogstraat_-_Gereformeerde_kerk_(1969_-_1980) .