In principe wel, want een portret is gewoon een afbeelding van een persoon, meerdere personen of een hele groep personen. Zolang de persoon het onderwerp is van het schilderij / de foto, is het een portret. Denk bijvoorbeeld aan de Mona Lisa; daar staat ze bijna tot haar heupen op, en toch is het een portret. Of een staatsieportret, waar de koning in zijn geheel in vol ornaat opstaat. Of ene familieportret, waarop iedereen ten voeten uit te zien is.

Is het dan nog een GEZICHTSportret ? Daar kun je wellicht over discussieren, maar bij mijn weten is daar geen speciale definitie voor.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja hoor. Een portret kan iemand van top tot teen afbeelden (ten voeten uit), vanaf borsthoogte (buste) of alleen het hoofd. Van opzij (en profile) of recht van voren (en face). Staand, zittend of liggend. Of zelfs te paard.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+
Ja.
Kijk naar de voorbeelden op:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Portret

De definitie van een portret is vaak vertekend door de portretfoto's die je voor je rijbewijs/paspoort nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je het letterlijk neemt, iemands portret schilderen : nee!

"Portret" is gezicht.
Gezicht + schouders is "torso".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom 4 keer min?
Graag een uitleg, wat is de achterliggende gedachte om een min te geven voor mijn antwoord? Volgende keer ook zo spontaan plussen svp! Dat mag wat mij betreft trouwens wel zonder uitleg :-))
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat een portret is wordt door 4 andere antwoorden met 3 bronnen aangegeven. Dan kom jezelf nog met een definitie van torso die de plank helemaal misslaat. De volledige onjuistheid is dus de reden van de min.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Torso = lichaam - hoofd en ledematen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je uitleg Tomaat!
Ja, volgens de vandale is de defenetie van portret een geschilderde, getekende of gefotografeerde afbeelding van een mens.
Bronnen: