Waarom waren Hollandse meester zo populair en nu nog steeds?

Toegevoegd na 41 seconden:
Waarom waren hollandse Meesters vroeger zo populair en nu nog steeds?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedoel je de nu beroemde Nederlandse schilders?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jaa

Antwoorden (1)

Op zijn minst valt deze populariteit te verklaren door het feit dat er vanaf de zeventiende eeuw in de Republiek der Verenigde Nederlanden een markt was waarop ook particulieren met geld schilderijen konden kopen. In vele boedelinventarissen uit de 17e en 18e eeuw vind je schilderijen. De rijkdom van burgers tijdens de Gouden Eeuw maakte het mogelijk voor schilders om zich te specialiseren in bepaalde genres, bijvoorbeeld stads- en zeegezichten. Met name schilderijen van landschappen waren geliefd, ook buiten Nederland. Er wordt wel gesteld dat het Engelse woord "landscape" rechtstreeks ervan is afgeleid. Daarnaast spraken de realistische en alledaagse onderwerpen van schilderijen aan; in andere landen diende de schilderkunst vooral heersers en de kerk. Op het terrein van de kunsten in de Gouden Eeuw stond in de Republiek de schilderkunst op eenzame hoogte. Verzamelaars hadden zeker ook toen oog voor schilderijen uit eerdere periodes, maar ze ruimden en ruimen voor Nederlandse schilders uit deze periode een ereplaats in.