Hoe kan ik beoordelen of een icoon echt geschilderd is?

Ik heb een icoon gekocht welke op hout geschilderd zou zijn, maar ik kan niet beoordelen of dat zo is. Voor mij zou het toch een druk kunnen zijn. Het uitvergroten met een detailfoto helpt me niet verder.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (2)

Ga even langs Toth- Ikonen langs en je weet het zo.

Toegevoegd na 8 minuten:
door de haast foutje: 2x langs,
Adres Botterwijnseweg 1 Huizen

Toegevoegd na 1 dag:
Bij een echte zitten er 2 spies aan achterkant in( horizontaal ).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of het echt geschilderd is of gedrukt kun je gemakkelijk zelf beoordelen.
1. Je moet verfstreken kunnen zien als het echt geschilderd is, bij gedrukt is het oppervlak helemaal vlak. Door strijklicht over het icoon te laten vallen, kun je oneffenheden beter zien. Dit kun je doen door een bureaulamp heel laag van opzij er over te laten schijnen.
2. Als het gedrukt is, kun je dit constateren door met een sterke loep te kijken. Bij drukwerk is het beeld is opgebouwd uit hele kleine puntjes, zoals bij een krantenfoto, maar dan fijner.
3. Je kunt ook nog onderzoeken of het craquelé echt is of gedrukt. Ga er met een fijn naaldje langs, je kunt dan voelen of de groefjes echt zijn of gedrukt.