Jip en Janneke behoort tot de klassiekers van de Nederlandse kinderliteratuur.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zou je hier een aantal redenen voor kunnen geven?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of zelfs één?
Computoon
10 jaar geleden
De argumenten heeft de andere vraagbeantwoorder zo goed geformuleerd, dat ik graag naar hem verwijs :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Computoon, dat lijken mij nou net redenen om Jip en Janneke als lectuur te beschouwen. Maar goed, zo goed heb ik die verhaaltjes nou ook niet meer op m'n netvlies, dus ik hou een heeeeeel kleine slag om de arm.
Het onderscheid literatuur-lectuur is tamelijk arbitrair. Het betreft hier eerder een continuüm, geen zwart-wittegenstelling. Zo blijft van veel schrijvers onduidelijk of ze nu wel of niet tot de literatuurproducenten kunnen worden gerekend. Een voorbeeld hiervan uit het Nederlandse taalgebied is Godfried Bomans, die door sommigen wel en door anderen weer niet als een literair schrijver wordt beschouwd.

Je zou kunnen zeggen dat literatuur een boodschap of een norm bevat. Het gaat erom hoe je die brengt. Als die niet al te nadrukkelijk aanwezig is en de vorm niet verwaarloosd wordt, dan heb je het over literatuur. Literatuur is een kunstvorm waarbij de auteur de boel met behulp van taal op probeert te schudden. Literatuur is gelaagd, subtiel en heeft diepgang en kan verrassen.
Lectuur daarentegen is heel overzichtelijk: makkelijk te doorzien, met vaststaande types en vaste patronen.
Om die redenen wordt Jip en Janneke over het algemeen tot de literatuur gerekend.
SimonV