Sorry Crea, Ik weet niet waar de plus vandaan komt, maar antwoord is niet goed.
De Longhi is een kledingstuk uit India voor hindoemannen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sari wordt gedragen in o.a. India, Sri Lanka en Nepal.
De traditionee kleding van de Han-Chinezen is heet Hanfu. Dit is de welbekende (vaak zijden) 'jurk' met hele wijde mouwen. Deze kleidng werd 3000 jaar geleden al door de han-chinezen gedragen, tegenwoordig dragen enkel monniken nog Hanfu.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ligt er aan wat jij onder traditionele Chinese kleding verstaat. Wat door velen in het buitenland – en zelfs tegenwoordig door sommigen in China – als typische Chinese kleding wordt gezien is eigenlijk niet van oorsprong Chinees. Als je op de kleding in de bijgevoegde foto doelt dan is de naam van de vrouwenkleding “qipao” of “cheongsam”. Qipao is de Mandarijnse benaming, cheongsam de Cantonese. De kleding van de man wordt “tangzhuang” genoemd in het Mandarijn, en “tongzong” in het Cantonees.

Maar deze kleding is dus niet de echte traditionele Chinese kleding. Je bent vast wel bekend met het fenomeen van de Chinese dynastiën. China is echter twee keer onderworpen door buitenlanders. Van 1279 tot 1368 was China onderdeel van het Mongoolse keizerrijk (Yuan Dynastie). Van 1644-1912 werd China geregeerd door de Manchu (Qing Dynastie), een etnische groep die haar oorsprong vondt in wat nu noordoost China is. De Manchu legden veel van hun eigen gebruiken op aan de Chinezen, waaronder ook de kledingsdracht en de haarstijl (mannen met geschoren hoofden op een lange staart na). De qipao and tangzhuang zijn dus op traditionele Manchu kleding gebaseerd.

In het huidendaagse China worden de Mongolen en Manchu erkend als twee van China’s 56 officieel erkende etnische minderheden. De grootste etnische groep in China zijn echter de Han, d.w.z. de daadwerkelijke Chinezen (meer dan 90% van de bevolking). Gedurende de laatste jaren is er een kleine beweging in China om Hanfu (Han kleding) te herintroduceren. Hanfu is de echte traditionele Chinese kleding en valt los om het lichaam.

Op deze Wikipedia-pagina vindt je de namen van enkele Hanfu kledingsstijlen: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Hanfu
Op deze site kun je iets meer lezen over de herintroductie van Hanfu: http://www.atimes.com/atimes/China/HH26Ad01.html