Wat is nou precies ''me dunkt''?

Ik kwam dit toen ik klein was wel eens tegen in bijvoorbeeld stripboeken van Suske en Wiske. Ik heb er nooit echt aandacht aan besteed maar begrepen deed ik ook niet, en als ik het nu nog eens tegen kom begrijp ik het nog steeds niet!

Is dit nou de betekenis van ''ik denk''???
Waar komt het vandaan???
En waarom wordt het zo zelden gebruikt???

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
53.2K

Het beste antwoord

Het wordt nog wel eens gebruikt hoor. Het dunkt me... is zo raar niet.
Dunken is verwant aan ‘denken’ en betekent ’voorkomen’, als in “Het komt me vreemd voor dat...etc”
Stamtijden (bijna niet gebruikt) dunken, docht gedocht.
Me dunkt... is dus: Het komt me voor... Het lijkt me... Volgens mij...
‘Me dunkt.’ als antwoord mag je lezen als ‘Ja, dat zal wel, lijkt me’.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dat je er mee akoord gaat. Het is oud Nederlands.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel oud Nederlands, maar je bedoeld dan ik denk er zo over.!
Het is wat ouderwets Nederlands. Wordt niet zo vaak meer gebruikt.
Betekent inderdaad "denk ik".
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Het betekent "denk ik" en het is om het even of je "me dunkt" dan wel "dunkt me" gebruikt. Het hangt een beetje van het zinsritme af, meer niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk toch niet fout, dat betekent: Me dunkt...
Ik zal het toch niet fout hebben, dat betekent: Me dunkt...

Het is een oude vorm van spreken in de bedrijvende vorm...

Het wordt niet vaak gebruikt omdat het archaïsch is, oud dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is het ouderwetse 'Ik heb zoiets van'. Ik denk dat ik het maar weer eens ga invoeren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oud Nederlands is al genoemd en daar sluit ik me bij aan maar ik dacht dat de betekenis is:
"Ik denk dat het zo is.!"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Me dunkt betekend gewoon : volgens mij .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken van vroeger wel; Me dunkt zeg ! Bedoeld werd; Zo is het wel genoeg hoor. Als de ander nog niet tevreden is met wat hij toebedeeld krijgt.
een jaar geleden